A
anaitis: Under är svårt. Men man kan isolera sockelkanten om det finns plats för detta utan att det ser konstigt ut. Dessutom kan man isolera i marken utanför, dvs från grundkanten och snett utåt/neråt. Då håller man kvar värmen mer under huset.
1 svar · 4,0k läst
M
ma: Funderar på att bygga ut ett befintligt förråd och göra pannrum av den nya delen, ytan blir ca 15 kvm. Tänker mig att belastningen blir mkt stor och att det därför behöver gjutas tjockare än tex ett garage? Jag ska ha ca 2-3000 liter vatten i tankar samt en vedpanna ca 500kg. Är det någon som vet några rekomendationer om hur tjockt och hur välarmerat det bör gjutas, samt hur
0 svar · 1,1k läst
M
mats757: Det låter inte så farligt på din beskrivning. Lägg ut några kort så kanske det är lättare att bedömma. Hur stora är sprickorna? 1mm 1cm 1 dm Vad det kostar har ju förståss betydelse på hur det ser ut. Men det är ingenting märkvärdigt att lyfta med domkraft och räta till stenarna, eller byta ut mot stenar som passar bättre. Mats
1 svar · 2,9k läst
G
Gabbe1: Tack för alla tips! Beppo: du har PM.
6 svar · 3,8k läst
·
C
carlbanan: Bör väl inte vara från strl 0 i blandningen, då blir det väl rätt så tätt?
11 svar · 23,3k läst
S
Steisa: Jag håller på att renovera ett litet torp, och har upptäckt att insidan av torpargrunden på en del ställen har en tendens att vittra. Dvs, petar jag på den blir det smulor. Tänkte lägga på puts för att stabilisera den. Är det någon som har något tips om vad jag bör använda? Grunden består av cementbruk och ganska mycket sten. Mvh Steven :)
0 svar · 2,6k läst
U
User81: Har ett gammalt hus ifrån 1890 ca som står på en sluttande tomt och under halva huset är det gjuten platta av äldre modell med inbakade stora stenar och den andra halvan är det öppet, man kan knappt kalla det källare utan snarare som en jordkälla med betonggolv och träreglar som verkade friska under besiktningen vi gjorde innan vi köpte huset.. Det dom påpekade var att trät låg på
0 svar · 1,5k läst
K
kimtommy: Natriumsilikat? enligt innehållsförteckningen innehåller det inte det, Vill du påstå att det är verkningslöst?
2 svar · 2,3k läst
J
jepperdy: Ska ni ha golvvärme skulle jag rekommendera att bila , gräva och isolera. Ja, jag vet att det är ett jä-la skitjobb, men tro mig, det är värt det! Att ha golvvärme utan isolering under, är vansinnigt i uppvärmingssyfte.
4 svar · 1,3k läst
R
Richie76: [citat] Tack så mycket för ett utförligt svar. Ska kontakta ägare och höra mig för om dräneringen. Vad ska man tänka på vid ventilationen av källaren?
11 svar · 14,2k läst
gafsan
gafsan: Hejsan, så här mitt i vintern kan du nog börja med att kolla lite i alla jättefina böcker om torp/stug/gårds renoveringar. Då vet du snart vad du landar i ditt grund-jobb. Börja gärna med Så renoveras Torp och Gårdar från ICA förlaget. Finns mycket bra om grundarbeten där. Sen finns det massor från Byggförlaget. Några små frågor: Är grunden verkligen fuktig. Jag menar, har du
1 svar · 2,2k läst
R
Richie76: Berätta gärna hur det gick med offerterna.
9 svar · 1,9k läst
A
AndersS: Inte bara korkat, det är felaktigt byggt. Vid golvvärme ska man helst ha ett material som på bästa sätt kan transportera värmen upp till golvytan och isolering nedåt. Om det skulle visa sig att det finns ett luftmellanrum på 5-10cm så ska luften överföra värmen vilket är heltokigt.
7 svar · 2,0k läst
J
Janjo: Hej Har lagt om gården med grå marksten för knappt två år sedan. Nu är den redan grön av mossa/alger. Någon som har bra tips på hur man får bort detta?
0 svar · 1,0k läst
H
Hendrix: Tack för synpunkterna. Jovisst är det en risk men jag får ta den. Hade en kokosmatta förut och heltäckning överhuvud taget drar åt sig skit och lukter så det känns ej bra att lägga in en sådan. Har talat med besiktningsmän och svaren varierar angående lösningar. Om jag väljer laminatgolvet och alltså ej bryter upp spångolvet och suger ut sanden, gör rent och monterar ett
10 svar · 4,8k läst
S
spider21: [citat] Skicka namnet till mig är du snäll.
6 svar · 1,5k läst
G
Grinolle: Kolla med Färdigbetong, dom har bra priser.
2 svar · 993 läst
Bödde
Bödde: Aha, svårt läge förstår jag... Lycka till!
4 svar · 1,2k läst
N
Nyckelmossen: [citat] Klippte lite i ditt inlägg ;) Ett förtydligande, det är viktigt att det är fyllt med singel/makadam runt dräneringen och en bit upp på isodränen/eller motsvarande så att vattnet kan rinna ut ur isodränen och ner i dräneringen. Glöm inte att täcka in singeln/makadamen och isodränen med geotextil innan ni återfyller.
9 svar · 2,9k läst
·
Bezt
Bezt: Förvarar inga större mängder organiskt där nere, och vi kommer sluta duscha där när badrummet är klart så tänkte hålla ögonen på mätaren och se. Men nu är det 55% när det har blivit kallare så det känns ju bättre.
11 svar · 4,2k läst
J
Janet_Johan: Jag gjorde det mycket själv när vi gjöt våran grund. Grävning, grus, kantelement, dräneringsrör, dagvattenrör, armeringsmattor och betong gick på runt 90.000 :- Visserligen var det 1,5 år sen vi byggde :-)
6 svar · 2,1k läst
C
cortex: Tack för alla tips! Jag kollade upp tjältiningsmattorna på Cramo och de skulle ha 170 kr ex moms per dygn för en matta på 120 x 280 cm. Så många mattor blir det i så fall... och dyrt. Koko-verk skulle ju kunna vara något. Däremot har du nu varit 10-15 grader kallt i ett par dygn så vi har gett upp en stund. Vi har täckt över allt med frigolit och pressening och tänkte vänta lite
5 svar · 4,7k läst
Macke202
Macke202: Hej, Vi har en källare byggd på 50-talet som vi håller på att fräscha upp, ett av projekten är att byta trappan som idag är helt sluten till en öppen för att få luftning till alla väggar. Eftersom vagnstycket idag är fäst i ytterväggen men med trädistanser så har det blivit lite problem bakom dessa, så jag skulle vilja ha någon slags metallfästen som trappstegen vilar på
0 svar · 1,3k läst
B
Bartek: Ska bygga en ny gödselplatta ovan på en gammal, sprucken och ojämn. Har tänkt att sätta skalblock i ett U (sett uppifrån) och gjuta en hel platta innanför. Problemet är att den gamla plattan har fall på alla håll. Därför kan jag inte börja bygga med skalblock innan jag har jämnat underlaget. Att ta bort den gamla gödselplattan är inte aktuellt då den även används som
0 svar · 1,6k läst
T
Tommyboy: ta en titt här http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Grunden/index.html på hur vi har gjort
7 svar · 11,7k läst
R
Resarö: Ska bygga ett tvåplanshus med en boyta på 210 kvm, 6.10*23.10m. Efter att jag har undersökt marknaden och tagit in prisuppgifter på olika grundlösningar så har jag fastnat för LKB,s Termogrund. Prismässigt låg de ca 100.000 kr under vad en vanlig platta på mark hade kostat mig. Termogrunden är gjuten av lättklinkerbetong och kommer prefabricerad och monteras av deras montörer. Jag
0 svar · 2,2k läst
F
flyggrodan: Det finns ju de som isolerar hyfsat.... kolla :) http://www.glasbetong.se/data/files/7/Info_Isolerglasblock.pdf
10 svar · 7,4k läst
J
jakham: Står inför ett problem som jag inte vet hur jag skal lösa. Tacksam för god råd... Vi har ett hus med murad stengrund från 1910. Huset har en källare som idag är oisolerad och med en takhöjd på ca 2 meter. Vi vill nu inreda ett mindre badrum i en del av källaren. Befintlig platta är endast 3 cm tjock och helt oisolerad. På grund av berg under huset kan vi endast gräva ut ca 3 cm.
0 svar · 1,1k läst
A
Amatörbyggaren: Hej Forum och GOTT NYTT ÅR Detta är mitt första inlägg och jag hoppas få synpunkter och råd från många kunniga människor, skall försöka att fatta mig kort, men det blir svårt. FÖRUTSÄTTNINGAR Fritidshus i södra Norrland, byggår 1978/79. Torpargrund, definitivt inte kryputrymme, grundens vägghöjd ca 20-40 cm (marklutning), inspektionslucka till grunden saknas, 4 ventiler, byggyta
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.