Förra året tog vi över en fritidsstuga som ligger i fjällvärlden (åre kommun).
Jag mätte i somras upp en fuktighet på ca19% i trossbotten och jag kunde se lite mikrobiell tillväxt (såg ut som mjöl på trossbotten). Ingen plast fanns på backen och kryputrymmet var fyllt med bråte. Givetvis började jag med att röja upp och la ut plast på marken och mögeltvättade trossbotten. Dessutom tog jag upp 2 extra ventiler (som jag i efterhand har fått veta att det råder delade meningar om det var bra eller inte). Stugan saknade dessutom hängrännor som jag kompletterade med.
Om inte grunden blir torrare till sommaren har jag funderat på att isolera marken samt evetuellt väggarna i krypgrunden. Men vi har lite problem med att stugan rör på sig lite och jag misstänker att det är tjälen som lyfter den något (stugan står på sula som är grävd ca 20cm ner i backen). Jag har hört att man kan få problem med tjällyft om man isolerar krypgrunden. Är det någon som har erfarenhet om detta eller som vet bättre än mig?
Om jag isolerar backen kommer jag bara lägga på ett lager tunn isolering av typ "liggunderlag" som man rullar ut. Är det för lite tror ni? Slänger jag pengarna i sjön då?
Om jag skippar att isolera väggarna i utrymmet, då borde väl sulan hålla sig någolunda varm under vintern, eller???