Köpte en billig hygrometer och satte i källaren, har snålt uppvärmt där och vill helst inte värma mer om det inte behövs då bl.a. källardörren skulle behövas bytas.

Men enligt den så har jag 70% fuktighet och 12-13 grader varmt i källaren.. Är det OK?

Om det är ett äldre hus så är det helt normalt. Man byggde inte källare för att bo i förr i världen. Förvara inget organiskt där nere.

Huset är från 1939 och det är nydränerat, dock så duschar vi just nu nere i källaren så det blir ju 1-2 duschar per dag och det ökar säkert på.
Men 12-13 grader är OK?

Vårat hus är också från -39 med en källare som inte är dränerad, lutffuktigheten ligger på ~40% under vinterhalvåret och ~50% sommarhalvåret, omkring 18° åretom.

12-13° är väl ok med det är ju inte speciellt skönt när man kommer ut från duchen. :D
Känns som att 70% är högt under vinterhalvåret om ni har nydränerat, m.o.a så duschar ni ett par gånger om dagen i källaren så kanske det inte är så konstigt.

Skaffa en avfuktare under tiden som ni duschar, (antar att ni håller på att renovera den andra duschen) kolla sedan var luftfuktigheten är när ni inte har duscah på en vecka i källare, då bör det sjunka en bra bit.

Om man duschar och tillför varm vattenånga, har 70% REL och 12-13 grader, så tycker åtminstone jag att det finns risk för fuktskador. Tycker att det nästan låter som att det kan bli "krypgrundsproblem".

Får se hur det blir när temperaturen kryper ner lite, nu när det ligger runt 0 grader så känns det fuktigare än vad det någonsin gjort.

Nåväl väggarna är mycket torrare nu än vad de var förut.
Problemet med värmen är att jag har en givare som sätter på och av cirkulationspumpen så värmen blir extremt ojämn i källaren om elementen står på fullt och sen känns det verkligen som att elda för kråkorna då källardörren läcker värme och dessutom har jag ett f.d. källarfönster som står öppet som leder in till en utbyggnad med krypgrund.

Har några kartonger för återvinning och det är välla i stort sett det enda organiska som finns där nere.

Flyttade hygrometern till ett annat rum så får jag se om det är samma fuktighet i hela källaren.

Det kan vara läge för en avfuktare. Dessutom känns luften inte lika kall om den är torrare.

Använder du inte källardörren och den läcker väldigt mycket värme så ställ några saker framför den. Själv la jag en hög med kartonger vid min och sen satte pelletssäckar utanpå. Kallraset försvann nästan helt.

Har du ett fönster öppet som leder till en krypgrund.?

Det kan inte vara bra.. stäng igen den. Fukt kan komma ut till den eller tvärt om..

Krypgrunden mår inte helt bra ligger ingen plast på marken där så jag tänkte att om man har fönstret öppet så blir det lite mindre fuktigt där innan jag åtgärdar marken där.
Problemet att lägga plast där är att det är 2 väggar av lecablock som står i vägen så jag inte kommer emellan, måste såga hål så jag kommer in till "rummen" som är där inne.

Nej, det skall absolut inte vara 70% relativ fuktighet. Mögelsporer kan bildas vid den fuktigheten och angripa allt organiskt material. Köp en avfuktare så blir du av med problemen och får ned fuktigheten avsevärt

Förvarar inga större mängder organiskt där nere, och vi kommer sluta duscha där när badrummet är klart så tänkte hålla ögonen på mätaren och se. Men nu är det 55% när det har blivit kallare så det känns ju bättre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.