Grund & Markarbeten
tihimas: Håller med föregående talare, men det vore ju förbannat bra om du kunde få skiten vältad ett par vändor. Risken är annars att du blandar skiten med det fina. Vältar du direkt så blir det nya ett homogent lager. Grovt förenklat.
btgarb: Varsågod! Det är som att lägga plattor, gör man ett bra underarbete så är det inte så krångligt. Men bäst är givetvis om man anlitar oss proffs till arbetet ;) Det finns trots allt en hel del saker som kan bli fel, och är grunden fel när man står där med husleverans och mobilkran som tickar pengar så blir det nog lite svettigt.
JVM: Hej ktm250..Som svar på din fråga till mig gällande bygghöjd. Blocket i sig går det nog att bygga högre än 4m med. Precis som du säger har det med armering samt storlek att göra. Dock så skall det ha med typgodkännandet att gör enl Svensk byggstd. Det kan vara så att byggmax block idag är godkjända för fullmurning men det var dom inte för cirka 1½ år sedan.
gaia: [citat] det verkar övergå mina amatörerfarenheter :) ...Vårt hus står på en naturlig grus- och sandbacke så jag aldrig haft så stora problem. Du har väntat tillräckligt länge för att putsen skulle härda om den nu hade också chans att torka. Men du har också mycket fuktig och lerig grund och kanske för stor fuktvandring genom vägg? Undrar om din silikatfärg inte har för mycket
Träig snickare: Va kul .Jag kan nog säga att du har en mullbänk. Eller du hade en, innan du tog bort den. Det låter besvärligt att mura upp. Kan du inte ha en vanlig blindbotten med isolering?
danny_falun: [citat] Ja det är sant, men då får du väl plita ihop ett eget dokument då och förklara för ev husköpare att grunden är gjord själv !
Algen: Funderar kring källarprojekt. Har tänkt bila upp två rum (15 m2) och isolera, lägga värmegolv och klinker. Har läst källartrådarna men funderar på vad det innebär att vi har sprängsten (och leca) under. Är det stor risk att jag inte får undan sprängstenen, d v s att den sitter fastkilad och inte går att rubba? Jag kanske inte ens bör försöka få undan den så inte huset
didde80: Om du är intresserad så gjorde jag som du tipsade om. Diket fylldes med ett dräneringsrör och grus. Sen lade jag på matjord och sådde gräs. Vi får väl se hur det ser ut när snön smälter och om gräset tar sig i sommar. När detta är klart ska jag väl börja på det riktigt projektet, att göra gäststuga i garaget.
MathiasS: Källarprojekten är klistrad i golvforumet. http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html använd google direkt när du ska söka, funkar alltid. Efter sökorden skriver du "site:byggahus.se" så får du bara med byggahus.se träffar.
jonasmj: glöm inte att motionsköra pumpen några minuter iaf en gång i månaden, annars fungerar den garanterat inte den dagen den behövs.
Watchmen: Jo jag gör såna prefab saker i betong :) Funkar rätt lika mellan de olika fabrikerna. Det som skiljer å priser och vilka typer av formar man använder. Men resultat är lika mellan alla.
fsn: Böjar mm till markavlopp är dom nästan dubbelt så dyra som tex Hornbach. "Platonmattan" från Byggmax heter Fondaline och kommer från GGM plast och den fungerde bra för mig. http://www.ggmplast.se/pdf/GGM_Fondaline.pdf
jan_af_lisoe: Avlopp genom väggen låter som en intressant tanke som jag skall undersöka, måste bara kolla om golvet i hydroforrummet ligger över eller under markytan. Huset är byggt på en platta, inte på plintar eller torpargund.
Mikael_L: Har du tänkt gjuta själv? Isåfall, är du nybörjare? (Jag misstänker det) Jag gjöt själv i höstas, första plattan så jag är alltså nybörjare. Och jag skulle inte våga mig på en vintergjutning på egen hand. Det är tillräckligt mycket att oroa sig över utan att att behöva fundera på temperaturen ... Ska du ha hjälp av någon proffs? Bra, då ska du lyssna mer på honom än
bilmekarn: Hej! Jag planerar att bygga en verkstadsbyggnad 8*11,5m. Det ska vara en billyft. Jag har gjort två skisser på plattan som jag tänkte visa grävfirman och sedan en bekant till mig som konstruktionsritar. Jag vill hålla kostnaden nere, men inte vara dumsnål. Skiss 1: 100+100mm isolering, 10 cm betong, 6150 armeringsnät, villabyglar med 5 st 12 mm armeringsjärn i balken. Denna konstruktion
Addan91: Det verkar inte vara gipsputs utan väggen är nog bredspacklad med sandspackel typ vanligt väggspackel direkt på lecablocken. . Tänkte nog lägga på ca 10mm puts. Det som ororar mig är hur spacklet som blir kvar bakom det nya putslagret kommer reagera med fukt i väggen.
mycke_nu: Kolla så det blir rätt sort, alla rör/slangar är inte godkända för ingjutning.
Suomenneito: Ja, så klart! Vi planerar att inte överstiga 100 kvm. Tomten är en stigande sluttning.
pid: Hur lång tid tar det innan lukten försvinner? Efter syllbyte.. Samt vad kostar ett syllbyte ca? 75.000 kr ??
saturnus: Tack, men nu förstod jag inte, det där med lutning...:confused:
Jutegården 1: Ja överhänget är lite för stort. sockelisolering låter som en bra idé tack för tipset.
ylven: Steg ett om du ska putsa är att skaffa rätt verktyg. Särskilt viktigt är det om man inte är proffs, vilket jag antar att du inte är eftersom du frågar som du gör. Riktvärde för tidsåtgång: Ett rum per arbetsdag. Det går snabbare om ni är två, en som stryker på putsen och en som ser till att ytan blir jämn med putsbrädet. Jag skulle rekommender att du köper Maxit serpo 135
MaZtoR: Har du en oisolerad källare ska det bara vara fuktspärrar på ytorna som ständigt blir vattenbejutna. http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Bnicke: Ska armera inför gjutning m.h.a. kantelement med en höjd på 400mm. Utrymmet med betong i kantbalken blir ca 300 högt x 400 brett. De villabyglar jag hittar är 200x200, dvs 50 mm betong över och under bygeln, men 100mm framför och bakom. Hur noga är det, är detta ok? Jag har läst att det ska vara minst 30 mm betong runt ett armeringsjärn, men förlorar man mycket styrka på att dra in
kayakerboy: Vet inte hur trångt det är med plats, men 100-150 mm isolering låter ju rätt lite.... särskilt om det ska vara golvvärme i plattan.
Martin R: Det är ytterst tveksamt att kraftbolagets agerande skulle utgöra egenmäktigt förfarande (då egenmäktigt förfarande normalt kräver någon form av tillgrepp). Det skulle dock kunna utgöra skadegörelse eller åverkan (beroende på skadornas omfattning). Om jag vore du skulle jag dock inte slänga fram anklagelser om brott. En framkomligare väg är nog att sakligt konstatera att bolaget
FriscoJoones: intressant artikel, vi har precis valt 20 cm isolering, klarar oss precis.
magnushasselqvist: Hej Tack för snabbt svar. Det var vad jag hoppades/förväntade mig höra, men jag var ju inte säker, det mest avancerade jag gjutit i betong hittills är ett fågelbad :) mvh Magnus