Grund & Markarbeten
nisse nilsson: Hej! Jag skall strax börja bygga om min ekonomidel i huset till bastu och relax. I dagsläget består denna del av huset av en betongplatta som är uppreglad och isolerskivor däremellan, sen spånskivor och plastmatta. Jag har nu tänkt riva bort golvet och reglarna och fixa avlopp till bastu, bubbelpool och dusch, sen har jag tänkt lägga tillbaka isolerskivorna och gjuta nytt betonggolv med
anaitis: Om ni har sprickor från marktrycket kanske det är idé att fundera på om ni ska passa på och avlasta detta samtidigt som ni dränerar.
Lindgrenski: Flera jag pratat med snackar om att man ska gjuta en vot för att förstärka väggarna. Är det nödvändigt eller klarar man sig genom att mura med lecablock och använda expanderbetong, åtminstone överst mot nuvarande källarväggen?
nikke: jag gjöt en betong sula till krypgrund, ca 3.5 kbm betong, ångrar inte att jag valde betong bil, tog ca 20 min sen var det klart, kostade ungefär 5000:- sen fick betongtombolan gå varm ändå när jag murade upp med leca block....
Staffan E: Har ett Myresjöhus från 1949 som är byggt som hus enplanshus med källare men allt är ovan mark dvs som platta på mark. Udda konstruktion men det finns några stycken i området. När jag grävde ut ca 1/4 av huset för att isolera och gjuta nytt golv så fann jag att den andra fjärdedelen på samma sida om hjärtväggen var byggd som krypgrund. Den hade ventilation i två hörn i form av
Saxpy: Lyfter min gamla tråd igen för nu har jag äntligen tid att göra nåt åt garaget. Sprickorna är pga av att vatten har kommit in och sprängt betogen så jag har tänkt att göra som här: Få bort alla lösa mindre bitar och gjuta en ny kantbalk på framsidan av garaget eftersom den är helt slut. Sedan tänkte jag mura upp ett varv leca invändigt runt hela garaget. På denna sätter jag
Per-Erik: Japp grus ovan på rören minst 20 cm ovan på. Men innan bör du ju ha valt metod. Räkna med att du får lappa & laga grunden också när du väll ha grävt upp den.
Sweekvall: Hej! Jag har pratat med en nära bekant som är besiktiningsman och jobbar mycket med fukt, han säger att vid de värdena är det störst risk för lukt, röta är det ingen större fara. i vårt hus fanns ingen lukt. men finns det så är det kanske läge att byta. Vi skall också byta så småningom men vi väntar nog liten stund med det.
Bödde: Om igen, det beror ju på hur du bestämmer dig för att göra. Räkna med att schaktet blir över metern i överkant och typ 60 i nederkant (beroende på massorna och hur det grävs, det får ju inte rasa igen...) Således blir det en del om du fyller med makadam. Därför kan du lägga ridån jag pratar om. Du fyller makadam eller singel närmast isodränen och sedan dina gamla massor utanför.
kalle26: Det är nog omöjligt att stoppa vattnet. Ta hand om det istället- i en sorts brunn och pumpa bort det. Tänk på frost vintertid- du måste alltså djupt ner. Strängen Anaitis hänvisar till verkar bra.
genes: När man gjuter plattan kan man släppa upp några 6mm armeringsjärn (b- järn) mitt där syllen kommer. Borra hål för järnen och bocka dom över syllen.
Richie76: Tack för alla svar. Vi bestämde oss för att inte vara med i budgivningen (som slutade 300 000 över vad vi var beredda att ge.)
Lello: Vi är spekulanter på en villa som är byggd 1983, huset har en torpargrund och grannarna i området har påtalat att de har vissa problem med fukt i sina grunder. Så troligtvis har även de hus vi tittar på liknande problem. Då grunden inte har någon lucka varken inifrån eller utifrån så har jag inte varit nere och tittat. Vi ska givetvis ta dit en besiktningsman och till dess ska jag
Västerhaninge 17: [citat] Nackdelen med makadam är 1. Kostnaden/m3 2.den släpper igenom vatten/fukt för lätt 3.Svår att få ligga still(rör mer på sig) Fördelen med samkross är 1. Fördelaktigare pris 2. Den stoppar vatten/fukt bättre än makadam ,som i ditt fall när du har "bakfall" 3.Stabil när det gäller rörelser Om marken är en gammal sjöbotten och huset är pålat tex. skall dräneringen till
mr_bygg: Nej, vi har en "vanlig" platta med ingjuten golvvärme. Grundmuren är murad av leca på en gjuten sockel. På högsta stället tror jag det är 7 varv med leca dvs 1,4m + sockel.
Isaksson: Det som jag ser som ett litet minus är kylan, om man tex ska använda sig av systemet platon så ska temperaturen vara över 0 grader när man monterar Platon membran. men det går ju att tillföra värme för att klara av det så det blir väl egenligen inget större problem. Bara en tanke.
Lilljonte: Jag hade för avsikt att spränga bort 7m lång 1,5 bred samt 1 m djupt berg då jag skulle göra grunden till mitt hus. Grannen blev inte glad då hans borrade brunn låg ca 30 m från platsen. Säkerhetsavståndet är förvisso tillräckligt men eftersom jag ska bo här med denna granne så tog jag det säkra före det osäkra och "sprängde " med snigeldynamit. Det tog mig ca 4 veckor att få
Mikael_L: Ett tjockare block ger dig lite mer isolering. Jag tror inte det finns någon annan nackdel med tjockare block än priset. Om det inte stämmer förväntar jag mig mothugg! kom igen då .... ;) Men har du en konstruktionsritning alltså? Som någon konstruktionskunnig tagit fram? Då är det väl bara att köra på. Vad säljare säger får man rätt ofta ta med en nypa salt. Särskillt på de
Mats: Jag förstår inte heller. Du har just nu en grund som borde vara utan allt vad fuktproblem heter :) Men med tanke på att den ev är byggd på 60 talet så kan det kanske vara så att det är lite taskigt med isolering i botten. i Sådanna fall kan man stoppa dit mer
mr_bygg: Toleranser för undergolv regleras i tabell 43.DC i Hus-AMA. För ytskikt av parkett och laminatbrädor ska kraven för klass A vara uppfyllda, dvs Buktighet: På en mätlängd på 0,25 m +-1,2 mm Lutning: På en mätlängd på 2 m +- 3 mm (För klass B gäller +- 5 mm som skrevs i inlägget tidigare)
Mikael_L: Kan inte heller allt (låååångt ifrån ;)) Men vi är väl iaf överens om att plattan ska isoleras både under och åt sidorna, framförallt tillsammans med golvvärme.
Per-Erik: Jag tvivlar starkt på att någon kommun tillåter att du leder dränneringsvatten eller dag vatten till avloppet, reningsverket ska rena skitvatten inte regnvatten. :) Alternativ 1 så leder man det till Dagvattnet systemet (brukar kosta pengar o det är inte alltid man får göra det) i gatan om man bor i tätbebbygt område. Alternatv 2 leder vattnet till ett dike. Kräver dock att ditt hus
Bödde: Det finns inte helt oväntat fler än ett sätt att göra det på. Själv tycker jag det känns tryggare att ha vattenrören inne i isoleringen mellan första och andra varvet. Varför ska du ha tvättad makadam??? Det går lika bra med "vanlig" makadam eller singel. Jag använde 10 cm 8-16 till senaste plattan. Inga problem alls. Elrören är onödiga att lägga i isoleringen, men du kan ju lika
anqust: Avlopp drar du in under plattan och drar upp de i plattan där avloppet skall vara. Det finns ingen anledning att du behöver komma åt dessa vid ett senare tillfälle.
MartinGustafsson: Hej jag skall gjuta upp ett golv i ett gammalt uthus där det bara varit jordgolv sedan innan. Tanken är att golvet skall isoleras när man ändå är igång. och då det kommer användas som pannrum. Min fråga är om det räcker med 100 mm cellplast och 100 mm armerad betong. Det skall stå en 3000 liters acctank plus vedpanna på golvet också. kanske bör man förstärka med 200mm betong vid
Resarö: Har fått ett pris på 1800kr/kvm för en monterad krypgrund med cellplastisolering på 250mm. Priset är exklusive markarbete.