Håller på att få min källare dränerad och isolerad med Optidrain (typ isodrän).
Företaget jag anlitat ska vara duktiga, och jag har goda referenser.
Problemet är att dom inte tar bort tjäran på ytterväggarna innan skivorna sätts på plats.
Vad jag har förstått, så ska tjäran bort innan skivorna monteras.
När jag frågade om det, så sa dom att det brukar dom inte göra (det är ytterliggare ett skydd).
Samt att tidigare dräneringar som gjorts på samma sätt, har alla varit nöjda med.
Vad göra?
Företaget jag anlitat ska vara duktiga, och jag har goda referenser.
Problemet är att dom inte tar bort tjäran på ytterväggarna innan skivorna sätts på plats.
Vad jag har förstått, så ska tjäran bort innan skivorna monteras.
När jag frågade om det, så sa dom att det brukar dom inte göra (det är ytterliggare ett skydd).
Samt att tidigare dräneringar som gjorts på samma sätt, har alla varit nöjda med.
Vad göra?
Instämmer med El_micke. Jag jobbade några år som markarbetare, och vi brukade ta bort det mesta av tjäran för att väggen skulle kunna andas utåt. Ett jävla jobb, men ska det bli riktigt så får man ju göra det...
Om markkillarna inte köper ditt resonemang skulle man kanske kunna kontakta något bygråd på typ länstyrelsen, de har klara regler för hur hus ska byggas. Kanske kan du hänvisa dit om de inte håller med dig...
Om markkillarna inte köper ditt resonemang skulle man kanske kunna kontakta något bygråd på typ länstyrelsen, de har klara regler för hur hus ska byggas. Kanske kan du hänvisa dit om de inte håller med dig...
Det är ju som sagt inte nödvändigt att ta bort tjäran eftersom väggen kommer att torka upp ändå eftersom du får bort det blöta nu efter dräneringen. Men för att det skall bli rätt så skulle jag nog vilja ha bort iaf. de 30% av tjäran som rekomenderas att man tar bort. Det är ju jäkligt surt med allt jobb markskador och pengar och så blir det inte bra sen ändå visar det sig om några år???
Vi gjorde vårt hus med Pordrän och det är ett hus byggt -60. I vårt fall var väggarna redan öppna till minst 30-40% då den gamla tjäran var skadad eller borta i stycken pga den gamla fukten. Vi skrapade inte bort något extra, men vi var också ganska tidigt ute -87 med denna typen av isolering så det fanns nog inte så mycket erfarenhet. Det viktigaste är att få bort den direkta fukten från väggen, isolering och en bra dränering. Om det sedan finns en del gammal tjära kvar har mindre betydelse.
Hej!
(Hoppar in lite i tråden, aktuellt ämne för mig)
Har funderingar Eller stort behov av dränring för min del med, kollade lite på länken ovan, ( http://www.fuktsparren.se/Filer/opti...tering0511.pdf )
Är det verkligen bra att återfylla med det gamla, skall man inte ha nytt grus???
(Hoppar in lite i tråden, aktuellt ämne för mig)
Har funderingar Eller stort behov av dränring för min del med, kollade lite på länken ovan, ( http://www.fuktsparren.se/Filer/opti...tering0511.pdf )
Är det verkligen bra att återfylla med det gamla, skall man inte ha nytt grus???
Medlem
· Västra Götaland
· 135 inlägg
Man ska slipa bort asfalten. Så sa de till oss också, det slutade med att vi köpte grävningen. Åkte och köpte slipmaskiner och slipade grunden ren och satte dit skivorna själv. Det stod också på Isodräns instruktioner att man skulle gjuta lite på klacken beroende på hur det såg ut.
Vi gjorde som de ansåg. Sedan hyrde vi grävare som grävde igen blåleran. När man har isodrän ska man lägga tillbaka befintliga massor om man har platon ska man ha grus.
Vi har lertomt eftersom leran hade klumpat ihop sig i jättestora stenhårda sjok, la vi masonitskivor framförplattorna så att de inte skulle slås sönder när massorna skulle ner igen.
Vi gjorde som de ansåg. Sedan hyrde vi grävare som grävde igen blåleran. När man har isodrän ska man lägga tillbaka befintliga massor om man har platon ska man ha grus.
Vi har lertomt eftersom leran hade klumpat ihop sig i jättestora stenhårda sjok, la vi masonitskivor framförplattorna så att de inte skulle slås sönder när massorna skulle ner igen.
Klippte lite i ditt inläggmirakelasta skrev:
Ett förtydligande, det är viktigt att det är fyllt med singel/makadam runt dräneringen och en bit upp på isodränen/eller motsvarande så att vattnet kan rinna ut ur isodränen och ner i dräneringen.
Glöm inte att täcka in singeln/makadamen och isodränen med geotextil innan ni återfyller.
Klicka här för att svara