gafsan
gafsan: Kolla under grund och markarbeten. I Byggnadsvård är det sällsynt med plast och pluggade ventiler...:p
1 svar · 1,8k läst
N
Nyckelmossen: En hjullastare med gafflar i storleksklassen Volvo L90 / L120 flyttar på denna sten. Såvida det finns någon annan plats att tippa av den på.
16 svar · 30,1k läst
·
Grodfot
Grodfot: Efter att ha forskat vidare här på forumet och efter lite funderande har jag jobbat i helgen. Det blev till att gräva ut ca 45cm där jag började med fiberduk. Sen öste jag i 15cm makadam, ett lager med 7cm cellplats och ovanpå den åldersbeständig plast. Sen blev det ett lager 7cm cellplast till och ovanpå det armering och 10cm betong. Det blev även 3 nya brunnar i källaren så jag
5 svar · 1,7k läst
K
kimtommy: Jag har också planer på ett sånt projekt, tvättstuga som skall bli enbart badrum, Jag har tänkt att köra på isodrän 100mm och sen EPS cement, sedan blir det vattenburen golvvärme i flytspackel. Jag vet inte exakt hur djupt jag kan gräva men tror på ca 20 cm Jag har tänkt att lägga ett lager markduk på isodränen innan gjutningen, plast vet jag inte riktigt. Isodrän plus EPS cement
12 svar · 2,8k läst
G
gaia: [citat] du menar väl kalkfärg? Silikat binder kemiskt till underlaget och , som jag fick veta, spolas inte av regn som du beskriver gaia
4 svar · 1,2k läst
A
anaitis: MarkAMA
2 svar · 2,4k läst
A
M
mats757: [citat] Har du gott om takhöjd typ 3 meter så skulle jag lägga ut isolering på gamla plattan (15-20cm) och gjuta en ny platta på den. 8-10cm med enkel armering. I ett träningsrum är det behaglit med golvvärme. Lägg i en vattenslinga och värm den med en elpatron, för säkerhets skull fyll vattensystemet med glykol ifall det skulle bli lite kallt några veckor och du inte vill värma
2 svar · 3,3k läst
N
nikke: [citat] det hade jag helt missat, men ganska logiskt... lägger nog ut någon stor pessening under själva bygget, sen blir det väl att lägga på plasten, när det börjar bli klart med spånplattorna till golvet...
24 svar · 2,4k läst
tihimas
tihimas: Jag beklagar att du som en i en lång rad har blivit blåst av samvetslösa exploatörer i mäklarbranschen. Hoppas det löser sig.
9 svar · 2,3k läst
btgarb
btgarb: I dagsläget finns det grävfirmor som har dåligt med jobb, ring runt och be om offerter. Jämför sedan noggrant vad som ingår och inte ingår, den som har lägsta priset kanske inte alls blir billigast när allt är klart.
3 svar · 1,2k läst
T
Thompa: Ok, tack för tipset. Ska försöka få upp lite vatten! Jag funderar på att bila bort golvet i gillestugan och isolera längre fram. Kan man göra något i samband med detta annars? Kan något bli sämre (fuktmässigt menar jag) av att isolera golvet? Känns rätt tråkigt att behöva dränera om en så pass ny dränering...
4 svar · 2,9k läst
G
glommers: Tack för alla tips och rekommendationer, detta är verkligen ett kalasforum som jag kommer att besöka frekvent!! :-)
17 svar · 6,9k läst
B
buck: tackar för svaren. I mitt fall blir nya grunden 20 cm högre än befintlig stenfot då jag vill ha samma golvhöjd.
4 svar · 4,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Tänk även på vändplan om det kommer in stora fordon, om det inte går att vända kan tex kommunen vägra sophämtning och slamtömning. Vi fick tex bygga ut vår vändplan för skolbussen. (Kommunen gjorde dock jobbet gratis pga lite speciella omständigheter. :))
5 svar · 7,3k läst
N
Nockpannan: Funderar på att göra ett taklyft för att få lite mer boyta. Men funkar det med torpargrund eller är det för klent?
0 svar · 1,9k läst
F
fremar: Funderade lite på om man kanske skulle göra en brunn för att kunna pumpa bort vatten ifall det skulle stiga upp vatten under golvet efter vi har dränerat. Sen sätter man en pump med nivåströmbrytare i brunnen så sköter ju det sig rätt automatiskt sen.
5 svar · 7,4k läst
tihimas
tihimas: Ni kan göra platta på mark, bara ni ställer plattan på pålar.
6 svar · 5,0k läst
N
Nyckelmossen: [citat] I dem flesta offerter står det vad som ingår, kommer det till saker eller om mängderna förändras så brukar man ha regleringspriser ;)
10 svar · 8,9k läst
Larsa
Larsa: Du kan ju bygga som din skiss, men du kommer få in fukt uppifrån så du kan aldrig inreda "källaren" (i alla fall inte med ngt organiskt material). Du kan ju däremot använda utrymmet som förråd för icke fuktkänsliga saker (cyklar, gräsklippare etc). Om du spränger bort klacken kan du ju bygga en källarvåning med bra dränering runtom. Den kan du sedan inreda som bostad eller vad du
4 svar · 1,8k läst
tihimas
tihimas: Jag har för mig att det frostfria djupet i köryta är 1.40 meter. Ligger servisen djupt nog? Beroende av markförhållanden kan du vara tvungen att schakta av en del av befintlig mark för att få en anständig väg. Du bör be någon titta på markförhållandena och få ett utlåtande om underarbetets omfattning. Vill du inte ha en anständig väg så slänger du bara på lite grovt material,
1 svar · 1,4k läst
tihimas
tihimas: En firma som sysslar med markarbeten och grunder. De som är ovilliga att komma ut och titta på jobbet är oftast de som är mest seriösa. Var beredd att betala dem för besväret. Du kan också ringa kommunen. Har du tur sitter någon kunnig person där på tekniskanågonting jag har glömt vad den avdelningen kallas.
4 svar · 1,6k läst
·
Apprentice
Apprentice: EPS är inte att tänka på?
4 svar · 4,3k läst
I
irmeliE: Hej! Ny och HELT novis! Går i fundering på att ta över mormor och morfars gamla vinterbonade sommarhus. Men ack så litet det är. 40 m2 visserligen, men uselt planerat. Det finns tre alternativ. Bygga nytt, bygga till mycket, bygga till lite och inreda källaren på 30 m2. Tycker att källare är väldigt bra, och vill därför helst inte bygga nytt utan källare. Inser att det är en del
0 svar · 1,3k läst
D
Danne12345: Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny. När grundentrepenören mätte höjder på vår tomt så utgick han ifrån en fixpunkt +/- 0.00 och då skulle SockelHöjden vara + 0.10 enligt honom, men när jag fick fasadritningen från hustillverkaren hade de skrivit SH +0.30. Mäter de på olika sätt eller har hustillverkaren som gett mig fasadritningen gjort fel? Vill gärna att det
2 svar · 5,2k läst
K
kingfisher: Hej Är det någon som har erfarenhet av Icopals dräneringssystem, icopal Fonda Geoplex? http://www.icopal.se/upload/icopalse/relaterade_dokument/vagg_golv_grund_fukt/grund/system_fonda_geoplex/produktinformation/icopal_broschyr_geoplex.pdf
0 svar · 1,4k läst
tihimas
tihimas: Jag fattade inte att det rörde sig om 10-20 cm och nu förstår jag din oro. Det gör ingen större skillnad om du kör med 20 eller 50 brett, men 10 är lite snålt.
6 svar · 2,5k läst
·
tihimas
tihimas: Jag skulle aldrig våga skaffa ett hus med källare.
11 svar · 1,5k läst
N
Nyckelmossen: [citat] Det är mycket lättare att lämna ett (rätt) pris när en geoteknisk undersökning är utförd Betongpålar är nog inte aktuellt i ditt fall, när man slår betongpålar använder man oftast en pålkran med frifallshejare (en stor maskin ;)) , och slår man RR (Rautaruukki) stålrörspålar använder man en luft eller hydrauldriven hammare som driver ner pålen. En luft eller
3 svar · 6,0k läst
M
maghnus: hur tror ni det blir, om man sätter dit avstängningslister och flytspaklar? ytan som ska spaklas blir 150X50cm hur jämt kan en som aldrig har flytspaklat tidigare få det?? kan man ta extra vatten så det flyter bättre kanske??
4 svar · 2,1k läst
joflopp
joflopp: Tack. Kul att det uppskattades. :)
11 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.