Hej !
Tänkte göra om en krypgrund till något mer stabilt utan fukt.

Grunden består av stora stenar runt huset som sen själva huset står ( av trä). Det är ett litet hus.

Jag tänkte gräva en ny grund i huset och lägga tvättad makadam inuti som är kapilärbrytande. Ska jag fylla hela torpgrunden eller ska jag bara fylla till marknivån ? Antar sen att jag ska ha cellplast ovanpå.

Om hela torpgrunden ska fyllas ska jag isolera med cellplast mellan de stora stenarna och makadamen i så fall ?

Är jag ute och cyklar ?

Tacksam för svar !
Skulle vara kul att fixa till det här, men jag är en total nybörjare.

Hejsan, så här mitt i vintern kan du nog börja med att kolla lite i alla jättefina böcker om torp/stug/gårds renoveringar. Då vet du snart vad du landar i ditt grund-jobb. Börja gärna med Så renoveras Torp och Gårdar från ICA förlaget. Finns mycket bra om grundarbeten där. Sen finns det massor från Byggförlaget. Några små frågor: Är grunden verkligen fuktig. Jag menar, har du mögel eller annat otyg? Är det ett enkelt trägolv utan blindbotten och isolering i bjälklaget? Vanligtvis så byter man bara kutterspånet i bjälklaget mot annan isolering om bindbotten är ok och ser till att det luftar under bjälklaget. Täta med sten om det trillat ur grunden och putsa grunden med kalkputs. Sätt inte igen kattgluggarna! Lycka till :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.