Har nyligen köpt ett äldre hus från 1920 med torpargrund. Tidigare ägare har installerat vattenburen golvvärme i hela huset vilket i alla fall i teorin borde vara skönt och leda till att man kan nöja sig med en lägre temperatur. Problemet är att jag inte får upp värmen i huset, vattnet som går ut på golven håller ca 40 grader men golven är i princip is kalla. Endast på några få ställen känner man att det ”läcker” upp en del värme. Det jag tror är problemet är att man har isolerat bort värmen genom att regla upp golvet 5-10cm så man fått ett tomrum mellan slangen och golvet.

Mina frågor är. Hur ska en korrekt installation se ut? Kan jag lägga isolering under slangen föra att fylla ut tomrummet (förutsatt att slangen går att lyfta) och få en effektivare uppvärmning, eller tar jag bort ett nödvändigt värme läckage till grunden då? Vilka material bör jag använda?

Redigerat:
Är du helt säker på att värmen går ut i golvrören?
Någon värme borde du kunna märka av isf.
Det kan ju vara ngt som hindrar det varma vattnet att cirkulera?
En stängd ventil? Luft i systemet?
.....

Korrekt installation bör vara att slangen ligger i golvvärmeplåtar som ligger dikt mot golvet. Jag utgår från att det är träbjälklag. Har golvet reglats upp som du beskriver efter att golvvärmen installerats? Det borde varit i samband med dragning av slangarna. Kolla som sagt om du har någon cirkulation först innan ytterligare åtgärder.

En annan orsak kan förstås vara att det är för dåligt isolerat och för mycket golvdrag som gör golven kalla. Vad har returvattnet för temperatur?

Tack för snabbt svar.
Golvet blir varmt på några fläckar spridda över hela rummet så cirkulationen är det nog inget fel på. Efter vad jag har hört från en tidigare hyresgäst så ligger värmeslingorna med golvvärme plåtar direkt på det gamla golvet (som består av rejäla plankor tätade underifrån med lera) som i sin tur ligger direkt på bjälkarna alltså finns ingen trossbotten. Efter att ha lagt in slangen verkar det som om de av någon outgrundlig anledning har reglat upp ca 10cm.

Miclin skrev:
Tack för snabbt svar.
Golvet blir varmt på några fläckar spridda över hela rummet så cirkulationen är det nog inget fel på. Efter vad jag har hört från en tidigare hyresgäst så ligger värmeslingorna med golvvärme plåtar direkt på det gamla golvet (som består av rejäla plankor tätade underifrån med lera) som i sin tur ligger direkt på bjälkarna alltså finns ingen trossbotten. Efter att ha lagt in slangen verkar det som om de av någon outgrundlig anledning har reglat upp ca 10cm.
kolla så att returen är varm då vet du att det cirkulerar.

Det känns ju väldigt konstigt med 10cm regling ovanför slangen. Och inte mycket till isolering under om jag förstod det rätt? Skall ju åtminstone vara 200mm isolering under för bästa resultat.

Japp returen är varm så inga problem med cirkulationen. Visst verkar det korkat att regla upp golvet, blir ju en isolerande kudde med luft åt fel håll.

Inte bara korkat, det är felaktigt byggt. Vid golvvärme ska man helst ha ett material som på bästa sätt kan transportera värmen upp till golvytan och isolering nedåt. Om det skulle visa sig att det finns ett luftmellanrum på 5-10cm så ska luften överföra värmen vilket är heltokigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.