...är inte en alltför rolig historia.

Men jag skulle vilja ha lite input från övriga medlemmar på forumet som gjort detta.

Just nu har vi fått 30 cm tjäle där husplattan ska vara. Dessvärre hann vi precis gräva ur för grunden innan det blev smällkallt, grävmaskinisten åkte på influensa och jag själv + hela familjen en dundeförkylning (mitt över Jul och nyår). Så nu 10 dagar senare är allt djupfryst.
Igår slängde vi på presenningar och 2 st 9 kW byggfläktar och har börjat försöka tina upp backen innan fyllnadsmaterialet ska grävas dit. Eftersom det är -6 just nu och ska bli -10 imorgon så känns det väl "sådär" sannolikt att det ska lyckas.

Så frågorna är:

* Är det någon här som råkat ut för samma sak och dessutom lyckats lösa det på något bra vis? Är det presenningar och värmefläkt som gäller?

* Det fanns förr ett bidrag man kunde få från Bostadsdepartementet för nybygge under vinter... någon som vet om detta bidrag finns att få tag i från något annat håll nuförtiden? Bostadsdepartementet finns väl inte längre?

Kan ju också konstatera att det kostar en hel del el att köra 2 x 9 kW byggfläktar 24/7... :(

hyr tjältiningsmattor ..på typ cramo........en bråkdel av effekten o mycke effektivare än fläktar o presenning

El_-micke skrev:
hyr tjältiningsmattor ..på typ cramo........en bråkdel av effekten o mycke effektivare än fläktar o presenning
Det är ett effektivt sätt.

Ett annat sätt är att hyra ett "koko-verk" .
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7538&epslanguage=SV
Man kan då blåsa in varm luft under en stor pressening, som då lyfter och blir ett "tält" om den är fastsatt mot marken.
Jag har praktiserat det både vid upptining av marken samt vid armeringsarbeten och direkt efter att plattan har gjutits.

Ett bra och billigt sätt att förhindra tjäle är att köpa några balar halm av någon bonde som man kan lägga ut.
Har man redan lagt ut singel, kan man lägga ut en billig pressening under halmen.

Nyckelmossen skrev:
Det är ett effektivt sätt.

Ett annat sätt är att hyra ett "koko-verk" .
[länk]
Man kan då blåsa in varm luft under en stor pressening, som då lyfter och blir ett "tält" om den är fastsatt mot marken.
Jag har praktiserat det både vid upptining av marken samt vid armeringsarbeten och direkt efter att plattan har gjutits.

Ett bra och billigt sätt att förhindra tjäle är att köpa några balar halm av någon bonde som man kan lägga ut.
Har man redan lagt ut singel, kan man lägga ut en billig pressening under halmen.
Koko-verk kanske känns lite dyrt för en privatperson? Vi har använt det på byggen i stora men täta lokaler och då drar den drygt en kubik diesel i veckan. Utomhus måste den väl i stort sett bränna ständigt??

Stringfellow Hawke skrev:
Koko-verk kanske känns lite dyrt för en privatperson? Vi har använt det på byggen i stora men täta lokaler och då drar den drygt en kubik diesel i veckan. Utomhus måste den väl i stort sett bränna ständigt??
Koko-verk finns ju i olika storlekar ;). Att tina upp en tjälad grund borde gå på två-tre dygn.
Ett koko-verk på 55 kw drar 5,8 liter/timme. 5,8liter X 10,50 kr = 60,90 kr/tim. 60,90 kr / 55 kw = 1,10 kr/kwh + elen till fläkten som blåser ut värmen.
Kostnaden för att köra ett koko-verk är ju nästan samma som att bränna på med elfläktar som trådskaparen redan använde sig av, och effekten är ju enormt mycket bättre :)

Tack för alla tips! Jag kollade upp tjältiningsmattorna på Cramo och de skulle ha 170 kr ex moms per dygn för en matta på 120 x 280 cm. Så många mattor blir det i så fall... och dyrt.

Koko-verk skulle ju kunna vara något. Däremot har du nu varit 10-15 grader kallt i ett par dygn så vi har gett upp en stund. Vi har täckt över allt med frigolit och pressening och tänkte vänta lite tills temperaturen iaf närmar sig nollan. Förhoppningsvis jobbar markvärmen lite åt oss under tiden.
Enligt prognosen ska det bli lite varmare imorgon, sedan kallare under onsdag men sedan varmt (t.o.m någon plusgrad) över helgen. Håller tummarna. Då blir det till att brassa på för fullt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.