1 941 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Pris för att anlita till dränering?
Brukar hamna mellan 1500-2000 kr/meter inkl. allt
. Om det är "normala" förutsättningar.
Som billigast runt 20-30kkr. Lyxvarianter uppåt 200kkr. Allt beroende på egen arbetsinsats, tillgång på maskiner och bekanta samt kunskaper och val av material.
Vi lejde bort rubbet förutom montering av plattorna mot väggen och lite småkraffs jag han på kvällarna och det gick på ca 150kkr. Då är det nya rör runt alltihop både dränering och dagvatten samt nu dagvattenbrunn och ledning ut från tomten. Sedan är det gjort med Isodrän och så är det inte återfyllt med den gamla jorden utan med singel. Så det är ju typ 100 kubik singel runt kåken + att det är paddat så lite till är det väll. Inte billigaste varianten men men...
Vi lejde bort rubbet förutom montering av plattorna mot väggen och lite småkraffs jag han på kvällarna och det gick på ca 150kkr. Då är det nya rör runt alltihop både dränering och dagvatten samt nu dagvattenbrunn och ledning ut från tomten. Sedan är det gjort med Isodrän och så är det inte återfyllt med den gamla jorden utan med singel. Så det är ju typ 100 kubik singel runt kåken + att det är paddat så lite till är det väll. Inte billigaste varianten men men...
Jag är novis på priser i frågan. Men jag skulle nog inte snåla.
Välj en bra firma (vitt) jag har varit med om skräcksenarior där en firma grävde ur runt hela huset i ett skede. för att sedan fortsätta med att dränera etc...
Detta resulterade i att huset inte hade någonstanns att "vila". Huset satte sig duktigt! Som tur var var jobbade dom vitt. Försäkringen tog vid. och de fick lyfta upp hela huset på tågräls. Jag gissar på att det kallaset inte var gratis.
Välj en bra firma (vitt) jag har varit med om skräcksenarior där en firma grävde ur runt hela huset i ett skede. för att sedan fortsätta med att dränera etc...
Detta resulterade i att huset inte hade någonstanns att "vila". Huset satte sig duktigt! Som tur var var jobbade dom vitt. Försäkringen tog vid. och de fick lyfta upp hela huset på tågräls. Jag gissar på att det kallaset inte var gratis.
Ja! Man behöver absolut inte vara någon raketforskare för att dränera huset.
Kolla runt lite på nätet osv.
Jag gissar att du får ganska mycket pengar kvar efter materialinköp, om du ska nå upp till 85 papp. Använd resterande pengar till öl åt polarna. Sen är saken biff.
Kolla runt lite på nätet osv.
Jag gissar att du får ganska mycket pengar kvar efter materialinköp, om du ska nå upp till 85 papp. Använd resterande pengar till öl åt polarna. Sen är saken biff.
Granne fick gjort sitt för några årsedan deras gick loss på 20k. visst dom använde bara platon men så jävla dyr är inte isodränen. Någon som har koll vad den kostar kvm? räcker det med 200kr? Sen vilket märke ska man använda isodrän,pordrän,jackodrän eller thermidrän. finns det fler?
Inte raketforskare, men noggrann, seriös och läskunnigblåhaken skrev:
Det finns många trådar på forumet som beskriver omdräneringar som gått galet.
Många verkar anlita vilken entreprenör som helst, bara dom är billiga.
Mitt tips är att bjuda in några entreprenörer som lämnar pris på arbetet (be att få en specificerad och "mängdad" offert, materialet för sig, och arbetet för sig) sätt er sedan ned och be entreprenören beskriva vilken arbetsmetod han har tänkt använda sig av.
Av entreprenörens arbetsbeskrivning kan man "pejla av" om det är en seriös och duktig entreprenör.
Be gärna om referenser.
Klicka här för att svara