Jag har ett hus med ventilerad krypgrund i ena delen och källare i andra delen. Förra ägaren installerade bergvärme utan att ersätta spillvärmen från pannan. Huset är byggt i sutteräng med frilagt berg upifrån krypgrunden. När det regnar rinner det vatten längs berget ner i källaren så avfuktare funkar nog inte. Har precis köpt en fuktmätare men inte hunnit få så mycket mätvärden än (47% RH, 9 C nu). Funderar på att installera fuktstyrda radiatorer eller konvektorer kopplade till bergvärmen och få liknande funktion som trygghetsvakten. Nån som gjort nåt liknande? Är det en bra ide? Vet nån om fuktstyrda radiatorer/konvektorer finns? Hittar inga på nätet...

Vore det inte bättre att drenera? Det låter inte så bra att det rinner regnvatten ner i källaren...

Oj, dränera menar jag

Jag ska dränera också då jag listat ut hur jag ska göra (grunden står direkt på berg med betong som fyllnadsmassa vid krypgrunden så det blir väl till att bila upp...). Hade en besiktningsman från anticimex här och han sa att prio ett var att få upp temperaturen. Det verkar lite energislöseri att ha elementen på när det inte behövs. Därför tänkte jag mig fuktstyrning.

Aha, svårt läge förstår jag... Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.