jag undrar hur man bugger en torpargrund, dimensioner på virke, vad är bäst att göra muren runt med osv? tacksam för lite hjälp...

Det hade varit bra om du förklarat mer exakt vad du är ute efter. Är det en grund till ett nytt hus du ska bygga? Är det en traditionell torpargrund du vill ha, eller är det någon modern motsvarighet, tex en "uteluftsventilerad krypgrund" eller motsvarande? Vilket "virke" är det du funderar på? Det är ju inget trä i en grund, om det inte är gjutformarna du tänker på.

jag tänkte på om mann bygger ett nytt hus... virket jag tänkte på är till golvet, hör inte till grunden jag vet men ändå...

Dimensioner på virke, beror på hur brett du har imellan. Ju längre det är imellan desto fetare golv reglar (eller tätare).

Han menar nog. Ju bredare huset är desto högre bjälkar (balkar) har du som du lägger golvet på. Sen kan man en bärlina under bjälkarna. Bärlina= En planka som ligger mitt i rummet under do m andra bjälkarna för att hålla upp dom så inte golet blir svajigt. Man lägger nästan alltid bjälkar på cc 60cm mellanrum mellan varandra. och så kalla man inte bjälkar som ligger ner för reglar. En regel står upp. Lite små bra och ha ord när man bygger.

Bjälkar ska det vara ja.. Inte Reglar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.