Tja, ska dränera senare i år och tänkte börja räkna på det ekonomiska.

Har ett 1½ plans hus byggt -54 där överkant plattan ligger 130-150cm under marknivå, muren går ungefär 50cm ovan mark sen börjar putsen.
Vi tror dränering är obefintlig tidigare, troligtvis bara stenkistor eller så, tror jag det heter i alla fall :)
Det finns lite kappilärfukt i källaren fast vår besiktningsgubbe var förvånad över hur långt ner i muren den var, man behövde nästan ner en meter under mark innan det visade sig på mätaren. Kan ha att göra med att huset ligger utmed en bergsida så att säga, det kanske rinner undan väldigt bra.. Plattan är ju troligtvis också oisolerad på sand eller dylikt.

Efter det utlägget kommer den simpla frågan: hur djupt behöver vi gräva ner dräneringen?

Källaren ska så småningom inredas så jag antar att man vill isolera muren (eller inte? är ju skönt med sval källare på sommaren..)?

Dräneringen (rören) ska ligga typ 10-20cm under plattan. Alltså lägre änn huset. Med lut då till en stenkista eller något annat som klarar av att hantera vatten mängden.

jäklar ska jag gräva en 2 meter då..trodde inte det var så illa. Sen är det bara grus som gäller ovanpå va? så all uppgrävd massa får dumpas nånstans i trädgården..

Japp grus ovan på rören minst 20 cm ovan på. Men innan bör du ju ha valt metod.

Räkna med att du får lappa & laga grunden också när du väll ha grävt upp den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.