Planerar bygga ett nytt garage i anslutning till mitt hus.
Tänkte guta plattan utan att köpa dyra färdiga kantbalkar ommän det nu är mycket smidigare. Ekonomin räcker inte till sånna.

Men till min fundering... Vill ha en ca 10-15cm hög kant i betong på plattan under alla väggar för att slippa risk för problem med fukt i väggarna om man tvättar bilen tex. Kan man gjuta på den efter man gjutit plattan, om man har ingjutna armeringsjärn som sticker upp ur plattan? Eller är det bara en onödig extra utgift?

Det vanligaste är att man smäller upp ett varv med Leca för att få den kant du vill ha! Betydligt billigare än att gjuta dessutom!

Tackar för tipset!

Hur fäster man lättast fast dom i plattan då? Jag antar att man bara inte kan ställa dom lösa på plattan med väggarna på...

Tänk bara på att du inte får någon isolering på denna kant vilket inte är speciellt bra!

Tänkte klä med markisolering och en sockelskiva. Har det redan på resten av huset och det funkar bra där.

Mikael_L
pellepite skrev:
Tackar för tipset!

Hur fäster man lättast fast dom i plattan då? Jag antar att man bara inte kan ställa dom lösa på plattan med väggarna på...
Mura med murbruk B.
Du kan nog köra med stötfogsfri murning... Om du inte har murarerfarenhet så är det ju mycket lättare.
Gör inte samma miss som jag gjorde... Spänn upp murarsnören som du syftar mot övre kanten av blocken. Jag struntade i det, trodde plattan var perfekt, typ :D
OK, det blev inte så heltokigt, men 1 cm diffar det på ett par ställen, onödigt då man vid murningen får ytterligare en chans att räta upp ev fel.

Väggens syll sitter betydligt bättre ifall du kan fästa den i betongen med t.ex. betongexpander än om du fäster den endast i LECA'n. ca 10 ggr högra kraft klarar fästelement i betong jämfört med lättklinker.

Väggens syll sitter betydligt bättre ifall du kan fästa den i betongen med t.ex. betongexpander än om du fäster den endast i LECA'n. ca 10 ggr högra kraft klarar fästelement i betong jämfört med lättklinker.
Finns det nog långa expandrar som når genom lecan ner i betongen? Blir ju ganska långa då...

Mikael_L
pellepite skrev:
Finns det nog långa expandrar som når genom lecan ner i betongen? Blir ju ganska långa då...
Det tror jag inte.
Jag vet inte hur man bäst gör i det här fallet.

Jag har själv liknande "problem", men under min uppmurade rad med lättklinkerblock har jag ytterligare ett lager lättklinker, så jag kommer inte åt betong hur djupt jag än borrar.

Men jag har gjutit in ett kraftigt hålband, 1.5 eller 2mm tjockt minns inte nu, i betongen precis invid leca-kanten. 3 st på en sträcka av 10 meter (cc 3meter ca). Dessa hålband drar jag över syllen och uppgiften är egentligen endast vindförankring.
Sen sätter jag antagligen rejäla spikplugg med cc60 sen. Dessa håller med ca 500N eller nåt liknande (ca 50 kg), så dom klarar säkert av att pressa ihop isoleringsremsan under syllen så det blir vindtätt iaf.

Jag vet inte om jag är överdrivet rädd för vindkrafter, men på blåsiga platser och plåttak (lätt tak) och beroende på takkonstruktion finns alltid en risk att hela byggnaden lyfter/välter vid någon storm.
Om du har fjällvandrat lite har du säkert sett att alla byggnader på kalfjället är förankrade med wire mot berggrund eller stenblock, annars skulle dom helt enkelt blåsa iväg nån gång.

Mikael_L
kan_själv skrev:
Använd slagankare och gängstång, t.ex [länk]
Ja det verkar ge en stark och lagom enkel infästning.

Jag blev nyfiken på lastförmågan, och i följande dokument från Gunnnebo fastening hittar vi:
För M8 i betong K25: 1.8kN/2.4kN dvs 180kg/240kg (dragkraft/tvärkraft)
Det ska nog räcka.

http://www.gunneboindustries.com/FASTPROD/Catalogue2005/ovrig_infastning.pdf
I detta dokument finns lite monteringsanvisningar också, läs gärna.

Det borde ju funka kanon! Tackar för detta..

G
När man gjuter plattan kan man släppa upp några 6mm armeringsjärn (b- järn) mitt där syllen kommer. Borra hål för järnen och bocka dom över syllen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.