Vi är spekulanter på en villa som är byggd 1983, huset har en torpargrund och grannarna i området har påtalat att de har vissa problem med fukt i sina grunder. Så troligtvis har även de hus vi tittar på liknande problem. Då grunden inte har någon lucka varken inifrån eller utifrån så har jag inte varit nere och tittat. Vi ska givetvis ta dit en besiktningsman och till dess ska jag gräva mig under grunden så vi kommer in och kan titta.
Husets takavattning släpper ut vattnet precis i marknivån i varje hörn av huset, detta bidrar troligen till ännu fuktigare klimat under själva huset. Dessutom har nuvarande ägare rabatter direkt mot grunden.
Och min fråga är hur man på bästa sätt ska komma till bukt med ev fukt och för att motverka framtida problem.
Idag ligger ingen plast på marken i grunden ( enligt grannen) så det är väl läge för att lägga dit. Ska man sen gräva upp runt huset och lägga ner ett slutet rör för att koppla på takavattningen och leda bort den till ett närliggande dike, samt även gräva ner en dräneringsslang (sådan med hål i) och sen fylla på med singel runt huset? Vad tror ni om det?
Behöver man isolera betonggrunden på utsidan för att den inte ska bli kall på vintern, för då finns ju risk att vattnet i luften kondenserar mot den kalla ytan inne i grunden och det blir öppet vatten på trossbotten mm?
Någon med lite idéer?
Mvh Lello