16 773 läst ·
13 svar
17k läst
13 svar
Vattenläcka - mögel i betongen?
Hej!
Har tittat på ett hus med oisolerad källare där de haft en intern vattenläcka som gjorde att hela källaren badade i decimeterdjupt vatten. De hade vid denna tidpunkt plastmattor på källargolven och dessa togs bort. Detta skedde -08 men när eller hur de åtgärdat problemen vet jag inte i nuläget. Hela huset och framförallt källaren luktar nu av källaren, (golvet, antar jag). Har inte koll på hur husmögel luktar, men det luktade absolut inte fräscht och man blev lite tung i huvudet av att vistas en stund i källaren. Frågan är då om fukten och eventuellt möglet fortfarande sitter i betongen och kan den sprida sig uppåt i huset och bli omöjlig att bli av med? Eller är det något som avfuktare, klorin och liknande kan tänkas råda bot på? Självklart svårt att svara på, men har någon varit med om liknande eller har tips? Tyvärr har jag inte mer fakta än detta, borde självklart anlita besiktningsman och liknande innan man skulle överväga köp.
Tacksam för svar.
Har tittat på ett hus med oisolerad källare där de haft en intern vattenläcka som gjorde att hela källaren badade i decimeterdjupt vatten. De hade vid denna tidpunkt plastmattor på källargolven och dessa togs bort. Detta skedde -08 men när eller hur de åtgärdat problemen vet jag inte i nuläget. Hela huset och framförallt källaren luktar nu av källaren, (golvet, antar jag). Har inte koll på hur husmögel luktar, men det luktade absolut inte fräscht och man blev lite tung i huvudet av att vistas en stund i källaren. Frågan är då om fukten och eventuellt möglet fortfarande sitter i betongen och kan den sprida sig uppåt i huset och bli omöjlig att bli av med? Eller är det något som avfuktare, klorin och liknande kan tänkas råda bot på? Självklart svårt att svara på, men har någon varit med om liknande eller har tips? Tyvärr har jag inte mer fakta än detta, borde självklart anlita besiktningsman och liknande innan man skulle överväga köp.
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag tycker det hela låter lite mysko... Åtgärdade de inte skadorna efter vattenläckan? Att det luktar så starkt att du blev tung i huvet tyder utan tvekan på att det inte står rätt till. Skulle vara itressant att veta hur det luktade innan läckan? Jag tycker nämligen det låter som ett dräneringsproblem, alltså att fukten runt huset inte kommer någon vart och därför har en finfin miljö bildats för möglet.
Var försiktig bara - kan bli kostsamt!!!
Var försiktig bara - kan bli kostsamt!!!
Ja, de skyller på att pannan gick sönder och läckte ut vatten i hela källaren men som du säger behöver det inte vara så. Ännu märkligare är att mäklaren inte lagt ut bilder eller ens nämnt skadan i objektsbeskrivningen.
Betong kan inte mögla och luktar inte jordkällare och skunk, det måste vara något annat som stinker, något organiskt, trä eller annat, uppreglade väggar och liknande.

Just den saken är väl inte sååå konstigt, mäklare finns till för att bilhandlare ska verka hederliga...Richie76 skrev:
Ok... Som sagt, var försiktig och var en duktig detektiv innan du bestämmer dig! Det kostar visserligen lite pengar, mn du kan ju alltid låta anticimex göra en besiktning. Vi betalade ca 7000 kr för vår, men tack vara det kunde vi påtala brister i blindbotten, som i sin tur mynnade ut i att vi fick 150.000 kr avdraget på huspriset! Jag fick givetvis åtgärda felet, men jag gick inte back på affären i alla fall.
Fotografen skrev:
Sant, men just de där funktskunkelukten har jag aldrig känt där det bara är fuktig betong, det har alltid varit något mer inblandat.
En källare som inte värms riktigt och som kanske har hög fuktighet luktar normalt unket, dvs lite jorddoft. Om man sedan har ett gammalt pannrum som använts för olja, även ved, sätter sin doft som inte ska ventileras ut i resten av källaren. Gammalt pannrum som inhyst oljapanna luktar då de gamla brännarna inte var så effektiva.
Gammalt "dött" vatten som runnit ut i källaren från ett värmesystem kan nog lukta en aning, men den ska kunna ventileras bort. Men brukar man inte ha en golvbrunn i pannrummet, så det låter konstigt om vattnet från pannan runnit ut i resten av källaren? Saknar hela källaren golvbrunn? Detta låter ju mycket konstigt.
Och som du själv är inne på när du är osäker på fukt, doft, utförda markarbeten, mm, så bör du anlita en fackman om du vill gå vidare.
Gammalt "dött" vatten som runnit ut i källaren från ett värmesystem kan nog lukta en aning, men den ska kunna ventileras bort. Men brukar man inte ha en golvbrunn i pannrummet, så det låter konstigt om vattnet från pannan runnit ut i resten av källaren? Saknar hela källaren golvbrunn? Detta låter ju mycket konstigt.
Och som du själv är inne på när du är osäker på fukt, doft, utförda markarbeten, mm, så bör du anlita en fackman om du vill gå vidare.
Finns det ingjutna reglar under trösklarna? Om de är tryckimpregnerade så kan det bli extra elak doft.
Det låter verkligen märkligt att en läckande panna skulle ha gjort att det stod så mycket vatten i källaren. Försök att skärskåda argumenten lite, kanske höra med kommunen om de har haft några översvämningar i avloppssystemet?
Om jag gör liknelsen med vårt hus som har vedpanna och därför mycket vatten i ackumulatortankar så skulle en läcka som innebar att hela värmesystemets vatten rann ut få följande földer: 2000 liter vatten, 100 kvm källare, 2000/100=20, dvs 20 liter vatten per kvadratmeter. Det innebär bara 20 millimeters vattendjup i källaren...
Det är något lurt med den där vattenläckan...
Det låter verkligen märkligt att en läckande panna skulle ha gjort att det stod så mycket vatten i källaren. Försök att skärskåda argumenten lite, kanske höra med kommunen om de har haft några översvämningar i avloppssystemet?
Om jag gör liknelsen med vårt hus som har vedpanna och därför mycket vatten i ackumulatortankar så skulle en läcka som innebar att hela värmesystemets vatten rann ut få följande földer: 2000 liter vatten, 100 kvm källare, 2000/100=20, dvs 20 liter vatten per kvadratmeter. Det innebär bara 20 millimeters vattendjup i källaren...
Det är något lurt med den där vattenläckan...
Åk och titta på ett annat hus istället
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Du skrev att de hade haft plastmattor i källaren tidigare. Förmodligen har de varit limmade mot betongen, och det gamla limmet som legat år efter år under tätskiktet som plastmattan bildar kan vara orsak till lukten. Fukten kommer underifrån i gamla källare.
En dränering av husgrunden, samt avlägsnande av limrester skulle kunna åtgärda problemet. Kan dock inte svara på hur man bär sig åt för att få bort allt lim. Förmodligen slipa av översta betonglagret där det suttit mattor.
Kan vara värt att göra en besiktning tycker jag. Kan också vara värt att forska lite i grundvattennivån i området. Har det förekommit översvämningar tidigare kan det hända igen.
En dränering av husgrunden, samt avlägsnande av limrester skulle kunna åtgärda problemet. Kan dock inte svara på hur man bär sig åt för att få bort allt lim. Förmodligen slipa av översta betonglagret där det suttit mattor.
Kan vara värt att göra en besiktning tycker jag. Kan också vara värt att forska lite i grundvattennivån i området. Har det förekommit översvämningar tidigare kan det hända igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden