2 248 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
material vid dränering?
vad ska man använda sig av för material isodrän,pordrän, platon matta?
huset är 144kvm runtom men sedan ska man väl ner 2 meter kanske ?
så det blir ju 288kvm då.
kollade på isodrän 167kr/kvm
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28000
bara det skulle ju hamna på 48k låter ju ganska dyrt ....
huset är 144kvm runtom men sedan ska man väl ner 2 meter kanske ?
så det blir ju 288kvm då.
kollade på isodrän 167kr/kvm
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28000
bara det skulle ju hamna på 48k låter ju ganska dyrt ....
Beror ju på vad du har tänkt med din källare - för du har väl en sådan antar jag?!
Isodrän isolerar och ser samtidigt till att fukten har möjlighet att "försvinna", medan platonmattan inte isolerar (men släpper givetvis fukten). Har du isodrän är det heller inte så viktigt med massorna. Jag har enkompis i Skåne som fick tipset att återfylla med den uppgrävda lerjorden. Kanske lite väl drastiskt kan jag tycka, men ändå...
Kör du isodrän får du lägga en "ridå" med typ singel utanpå så vattnet hittar ner till dräneringen. Håll singlet åtskillt mot återfyllnaden med fiberduk.
Ska du ha ny dränering? Glöm inte "klä" dräneringen i singel och utanpå det fiberduk (så att massorna inte blandas, och för att hålla "skit" borta från dräneringen så denna inte täpps). I botten tycker jag det är benändigt att arbeta med stenmjöl för att få in rätt fall.
Kan det va nåt kanske?
Isodrän isolerar och ser samtidigt till att fukten har möjlighet att "försvinna", medan platonmattan inte isolerar (men släpper givetvis fukten). Har du isodrän är det heller inte så viktigt med massorna. Jag har enkompis i Skåne som fick tipset att återfylla med den uppgrävda lerjorden. Kanske lite väl drastiskt kan jag tycka, men ändå...
Kör du isodrän får du lägga en "ridå" med typ singel utanpå så vattnet hittar ner till dräneringen. Håll singlet åtskillt mot återfyllnaden med fiberduk.
Ska du ha ny dränering? Glöm inte "klä" dräneringen i singel och utanpå det fiberduk (så att massorna inte blandas, och för att hålla "skit" borta från dräneringen så denna inte täpps). I botten tycker jag det är benändigt att arbeta med stenmjöl för att få in rätt fall.
Kan det va nåt kanske?
Hm, jag glömde visst läsa igen det jag skrev. Så här menade jag:
Kör du platonmatta får du lägga en "ridå" med typ singel utanpå så vattnet hittar ner till dräneringen. Håll singlet åtskillt mot återfyllnaden med fiberduk
Kör du platonmatta får du lägga en "ridå" med typ singel utanpå så vattnet hittar ner till dräneringen. Håll singlet åtskillt mot återfyllnaden med fiberduk
Jag kan INTE rekommendera att man vid anv av "isodrän" eller likn återfyller med bef massor trots fabrikanternas anvisningar. Se dessa som typisk reklam.
Använd markduk/geotextil samt återfyll med makadam av lämplig grovlek (singel är onödigt dyrt).
Använd markduk/geotextil samt återfyll med makadam av lämplig grovlek (singel är onödigt dyrt).
Jo det är bättre. Men det är också en kostnads fråga.
Få bort massorna & dit med gruset, rullar gärna många tusenlappar..
Har man inte så mycket tillrinning, och obefintlig med drännering innan så kan ju det vara lite overkill.
Finns ju de som kör med platon matta utanpå isodränet.
kort o gott så har det nog med hur det ser ut för just dit hus.
Få bort massorna & dit med gruset, rullar gärna många tusenlappar..
Har man inte så mycket tillrinning, och obefintlig med drännering innan så kan ju det vara lite overkill.
Finns ju de som kör med platon matta utanpå isodränet.
kort o gott så har det nog med hur det ser ut för just dit hus.
Om igen, det beror ju på hur du bestämmer dig för att göra. Räkna med att schaktet blir över metern i överkant och typ 60 i nederkant (beroende på massorna och hur det grävs, det får ju inte rasa igen...) Således blir det en del om du fyller med makadam. Därför kan du lägga ridån jag pratar om. Du fyller makadam eller singel närmast isodränen och sedan dina gamla massor utanför. Enligt ritningarna ser det så fint ut med en rak fin ridå, men så är inte verkligheten. Man varvar makadam/singel och sedan gamla massor och så får man följa med med fiberduken hela vägen upp, alltså så den hamnar mellan makadamen/singlet och de gamla massorna.
Du får beräkna så exakt det går helt enkelt
Du får beräkna så exakt det går helt enkelt
Klicka här för att svara