Mitt gamla kallgarage har ett betonggolv som i ganska dåligt skick, antar att det har kommit in vatten i springor som sedan har spräng loss bitar när det har frusit. Huset är minst 50-60år gammalt.

Jag hade tänkte att isolera garaget och sätta dit en riktigt garageport(nu finns det bara en gammal port som läcker som ett såll). Tänkte också sätta dit värme så att det inte fryser där inne.

Är det lönt att rensa upp den gamla plattan från lösa bitar och sedan gjuta tex 5cm ny betong ovan på den gamla eller ska man bila bort den gamla helt och hållet och göra om från början?

Det beror på. Är sprickorna uppkomna pga sättningar i marken behöver du nog bila upp, schakta bort en del material, fylla upp med makadam, kanske dränera. Är sprickorna uppkomna ovanifrån, pga av vatten som frusit eller liknande, hade jag nog lagt ett armeingsnät och gjutit på.

Lyfter min gamla tråd igen för nu har jag äntligen tid att göra nåt åt garaget.

Sprickorna är pga av att vatten har kommit in och sprängt betogen så jag har tänkt att göra som här:

Få bort alla lösa mindre bitar och gjuta en ny kantbalk på framsidan av garaget eftersom den är helt slut. Sedan tänkte jag mura upp ett varv leca invändigt runt hela garaget. På denna sätter jag sedan ett regelverk, isolerar och slänger på osb+gips. Lecan får ju sedan agera form för gjutningen.

På golvet armerar jag och sedan ringer jag betongbilen...

Några frågor har jag dock:

1) Eftersom jag isolerar så tänkter jag ju ha värme i garaget, iallafall se till att jag kan ha det +5grader. Lite dåligt i takhöjd men är det värt att lägga in ett tunt lager cellplast i golvet, kanske 50mm? Nuvarande platta är inte isolerad.

2) Hur tjock bör man gjuta? Utrymmet ska användas som snickeriverkstad så det ska inte köras in några bilar eller liknande. Kan man hålla sig till 50mm tilläggsgjutning?

3) Vad för slags betong ska man beställa? Hade ju gärna sett nån form av lättflytande variant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.