Håller på att gräva ur för en platta till garage.

Det är ca 1m matjord som måste bort, och entreprenören föreslår att vi tar leran som vi blivit över från dräneringen av huset, och packar denna med en lerpackare för att fylla ut innan vi lägger på makadam.
Är detta ok, eller måste matjorden ersättas med makadam?

Matjorden behöver inte ersättas med makadam. Det normala är fyllnadsgrus som packas, ovanpå det ett lager makadam.
Jag vet inte om din lera går att jämföra med fyllnadsgrus.

Jag hade aldrig i livet lagt leran underst. Har du grävt ur 1m hade jag fyllt med bärlager och sedan makadam. Bara tanken på att det ligger ett lager lera under grunden hade gjort mina nätter sömnlösa...

Tycker också att det verkar lite konstigt.
Dom påstår att man kunde lägga leran eftersom jag ändå hade den.
Det skulle bli bra om man packade den med en speciell lerpackare?

Å andra sidan, så brukar man ju gräva bort matjorden till man kommer till leran.
Vad blir skillnaden egentligen om dom gräver bort matjorden sen fyller med leran och packar innan vi fyller med makadam?
Blir inte det samma sak som om det hade varit 300mm matjord som grävts bort ovan lera, och sen fyllt med makadam?

Jag har ett hus som står på gammal sjöbotten, dvs lera. När jag dränerade och massorna skulle tillbaka fick jag hjälp av en lastmaskin. Den körde fram och tillbaka några gånger i samma hjulspår. Det var inte bra. Han packade marken. Resultatet har blivit rejäla tjällyft på våren. Helt omöjligt att forsera med åkklippare. För att åtgärda detta måste marken luckras upp. Av den anledningen undrar jag om det är så lyckat att återfylla med leran, även om det hamnar under plattan.

Redigerat:
Det är OK att fylla med lera, men man ska veta vad man håller på med. Lera är svårt att packa.
Vid större byggen använder man oftast det man schaktar upp som fyllning där det behövs (mass-balans).
På dessa arbetsplatser har man oftast resurser i form av vältrar med vikter mellan 10-18 ton som packar leran i lager om 30-60 cm, beroende av vältern kapacitet.
Ska man packa lera "hemma" brukar man lägga ut ett lager om ca 10-15 cm, sedan lägger man på ett tunt lager samkross t.ex. 0-32. När detta är gjort behöver du en padda 400-600 kg, och kör med minst 6 överfarter.
Detta upprepas till man är uppe i rätt höjd. En krävande arbetsinsats som ska ställas mot kostnaden att köra in samkross t.ex. 0-90 och fylla i lagertjocklekar mellan 40-50 cm om du har en padda med vikt 400-600 kg.

Finns något som heter samkross 0-32 , 0-90 mm fungerar perfekt som fyllnadsmaterial.

Har nu bestämt med entreprenören att leran inte ska läggas tillbaka.
All matjord är borta, men nu kommer nästa problem.

Förslaget nu är att hela hålet fylls med makadam upp till rätt nivå.
Problemet är att lägsta punkten är lägre än dagvattenledningen som dräneringen ska kopplas till. Därför är förslaget att sätta en pumpbrunn i lägsta hörnet.
Eftersom leran i botten gör att vattnet kommer att rinna dit.

Anledningen till att dom vill fylla med makadam är att det är närmre att köra och hämta makadam än fyllnadsgrus. Enligt dom ska det inte göra någon skillnad om det är makadam hela vägen ner till leran, eller om det är fyllnadsgrus och bara makadam överst?

Ska det läggas något annat i botten som gör att vattnet inte rinner till lägsta hörnet?
Eller ska det dit en pumpbrunn?
Eller måste dräneringen ligga lika lågt som lägsta punkt på det urgrävda?
Annat förslag?

• Garagegräv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
orpon skrev:
Problemet är att lägsta punkten är lägre än dagvattenledningen som dräneringen ska kopplas till. Därför är förslaget att sätta en pumpbrunn i lägsta hörnet.

Anledningen till att dom vill fylla med makadam är att det är närmre att köra och hämta makadam än fyllnadsgrus. Enligt dom ska det inte göra någon skillnad om det är makadam hela vägen ner till leran, eller om det är fyllnadsgrus och bara makadam överst?

(1) Ska det läggas något annat i botten som gör att vattnet inte rinner till lägsta hörnet?
(2) Ska det dit en pumpbrunn?
(3) Eller måste dräneringen ligga lika lågt som lägsta punkt på det urgrävda?
Annat förslag?
Ett bra förslag att fylla upp med makadam istället för lera.
Är det verkligen makadam du ska fylla med? Det verkar väldigt konstigt om det bara finns makadam i berg/grus-täkten. För att krossa fram makadam så måste man utgå från ett samkross, vanligtvis 0-125, 0-150 eller 0-200.
Du kanske blandar ihop namnen på dem olika materialen?:)

Som svar på dina frågor (jag satte nummer framför frågorna).
1. Nej det behöver du inte. Är det lös lera kan man lägga ut en geotextil som förhindrar materialuppträngning i makadamen. Risken för materialuppträngning är större om du använder makadam istället för ett samkross, då makadammen inte innehåller något fint material som fyller hålrummen mellan stenarna.
2. Nej, pumpbrunn behövs inte. Det gör inget att vattnet står i fyllnadsmaterialet. Det är makadamlagret under betongplattan (ca 15 cm tjockt) som utgör det kapillärbrytande lagret.
3. Nej, men dräneringen bör ligga ca 20-30 cm under underkant kantbalk.
Lycka till :)

F
Håller med, det låter väldigt konstigt att det finns makadam men inte samkross. Kolla igen om det inte finns nåt riktigt skitmaterial att bottna med, tex 0-150 eller nåt sånt. 1 meter är ganska mycket och makadam kostar en hel del. Vet inte hur stort garaget är men det kan ganska snabbt springa iväg 80-90 ton, blir en slant med transporter.

Är väl språkförbistring, det som avses är säkert det som kallas samkross bland annat.
0-90, 0-100 0-150 i stort sett samma sak, det som kommer ur förkrossen i en bergtäkt och helt osorterat men stabilt o bra att fylla med o är man lite slängd när man planerar ut det så kan man få mer finmaterial på topp så det blir vettigt att åka/gå på om man vill.

Håller på med ett liknande garageprojekt, och har en nivåskillnad på ca 60cm efter att matjorden är borttagen.
Jag har i bakkant fyllt upp med 0-90 ca 60cm och packat. Jag la duk mellan schaktbotten och bärlager. Lade också en dränering från lägsta punkten i botten(kanske överkurs?). När vintern ger sig kommer jag packa igen, dränering runtom och sen på med 15cm 8-16 (makadam) och ytterligare 5cm 4-8, packa,sen byggblocken.

orpon skrev:
Har nu bestämt med entreprenören att leran inte ska läggas tillbaka.
All matjord är borta, men nu kommer nästa problem.

Ska det läggas något annat i botten som gör att vattnet inte rinner till lägsta hörnet?
Eller ska det dit en pumpbrunn?
Eller måste dräneringen ligga lika lågt som lägsta punkt på det urgrävda?
Annat förslag?
Nackdelen med makadam är 1. Kostnaden/m3 2.den släpper igenom vatten/fukt för lätt 3.Svår att få ligga still(rör mer på sig)

Fördelen med samkross är 1. Fördelaktigare pris 2. Den stoppar vatten/fukt bättre än makadam ,som i ditt fall när du har "bakfall" 3.Stabil när det gäller rörelser

Om marken är en gammal sjöbotten och huset är pålat tex. skall dräneringen till marken ligga högt ,detta för att ej dränera ut vattnet i leran dvs. marken sjunker och du kan snart ha huset/garaget i en grop:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.