Vid vilken volym går brytpunkten i pris mellan betongbil och cement från tex byggmax?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Min erfarenhet är att man bryter ryggen efter några tiotal säckar...

Det beror ju på hur du värderar din arbetstid?
Men jag tror att det brukar vara svårt att hinna med själv om det är en större sammanhängande yta

Vad kostar det med bil? Startkostnad, milkostnad, volymkostnad?

Min arbetstid är gratis och skattefri när jag jobar åt mej själv :)

ska bli en kantbalk på 2-3 m3

Enligt erfarenhet är det enklare att ringa betongfirman på orten och fråga vilka kostnaderna är. Det är nämligen ganska omständliga taxor de har.

Min sula på 35 m2 kostade ca 8000kr när betongbilen kom å levererade, alltså [Ubara[/U] betongen. Fast det var det värt. När jag ska bygga ladan här hemma ska jag göra allt själv. Då är det inte samma krav, utan jag tar en sektion i taget. Som jag resonerar beror det på vad man ska gjuta och vilka krav man har.

en trött kille räknar...
2.5m3 borde ju vara samma som 2500liter
2500 liter och blandar man 1:3 så får man ut ungefär 50liter på en säck
2500/50 ger 50 säckar
varje säck kostar 40:- vilket ger 2000:-
Sand tillkommer ochh det är ju 3 gånger så mycket vilket ger ca 3750kg
pris gissar jag till 2500:- där också fast inkl transport.
Summa hittils 4500kr plus att du får åka två vändor till byggmax med kärra för cementen.
Låter som en betongbil skulle vara ett alternativ tycker jag. har de någon gjutning i närheten så får de ju kanske några kubik över?

Tack för starten! Sand kostar nästan inget och 4 tom är 2 (vällastade) släpvagnar. Lutar ändå åt att ta hjälp av en bil. Mest för att min hela rygg ska förbli hel.

För mig gick det plus redan vid 1kbm då hyra av släp och blandare skulle övergå priset för att få bil på plats. Och gjutningen va färdig på 1 timme istället för säkert en hel dag.

snuttjulle skrev:
För mig gick det plus redan vid 1kbm då hyra av släp och blandare skulle övergå priset för att få bil på plats. Och gjutningen va färdig på 1 timme istället för säkert en hel dag.
Ja, 1 m3 +/- är nog gränsen för vad man står ut med att blanda själv. MEN, det är ganska roligt faktiskt. Ett glatt gäng 3 blandare och många hinkar, eller kärror. Det är manligt!
Det beror ju på hur nära det är till Betongstationen också.
Ska man gjuta en mindre mängd så kan man alltid kolla om det är någon i närheten som också ska ha lite betong, så delar man på bilen. Eller det kanske är någon annan stanns på huset man vill passa på att gjuta.

Störsa problemet med att gjuta stora mängder själv är att det börjar brinnan innan man är klar. Inte så kul, för kvaliten.

Nu har jag inga recept i huvudet. Man det ska ju vara en hel del grus i också, inte vara sand. DÅ går det inte åt så mycket cement. Det är lätt att blandningen skiljer sig lite från sats till sats också.

Mats

Firman jag kollade kör inte ut mindre än 5m3. Ska nog kolla med nån fler.

Oavsett vad man väljer att kalla det man blandar ut cementen med så ska det blandas 1:3
Ballast är den enda korrekta termen

en halv säck cement på 2 hink sand och lite knappt två hink 8-16 har jag för mig. Står på baksidan av de flesta säckarna :). Har det tom som en "tavla" i verkstaden.

koffa skrev:
Styrman 1:3 låter ju löite som slöseri med Cement.

En c25/30 innehåller ca 300 kg cement per m3 vilket är ca 1800 kg Ballast 300 kg cement och 170 liter vatten.
Det ger föhållandena 300 / 1800 = 1:6.
Blandar man 1:4 eller 1:5 viktmässigt får man en bra betong.
Men det blir alltid dyrare när man kommer över 1m3, då beställer man ju en bil.

LinaoMarkus Sand och grus till 2-3 m3 kostar i alla fall ca 1200 + transport
Tackar för god info! Jag ska ta å lära mej lite mer om betong tror jag...

100 kr/ton brukar jag betala för sand o grus oavsett fraktion. Om pengarna går till traktorföraren själv eller grusgropens fikakassa vet jag inte. Jag har i alla fall inte kommit ihåg att fråga efter kvitto.

Hej.
Jag hämtade en kubik med traktor och kärra på betongstationen i Varberg för ett par år sedan, det kostade 1300 kronor. Det hade blivit lite billigare att blanda själv OM man inte räknar med sin egna tid (som jag brukar, hellre jobba några timmars övertid på jobbet och betala sig ifrån ryggskott)
Det som jag ser som den den kanske viktigaste saken i det hela är kvalitén. Köper man färdigblandat från station så har man papper på kvalisorten och den är samma i hela gjutningen.

Till våren är det dags att hämta mer...

/Hans H.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.