2 124 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vilken tjocklek behövs?
Hej.
Jag ska förlänga hela huset, vilket betyder källare, entréplan samt övervåning.
Jag ska gjuta en betongplatta som där ska muras upp källarväggar på. Jag har fått olika råd om tjockleken på leca-blocken. Vissa säger 29 cm och någon annan säger 25 cm. Jag förstår i alla fall att det är klass 3 leca som behövs.
Vad vet ni?
Sen en fråga om cellplasten under grunden, likadant där med olika åsikter.
S200 under voter för bärande väggar och S80 under golvet i övrigt är en vanlig lösning.
Vad vet ni?
Tacksam för vettiga svar.
/Hans H.
Jag ska förlänga hela huset, vilket betyder källare, entréplan samt övervåning.
Jag ska gjuta en betongplatta som där ska muras upp källarväggar på. Jag har fått olika råd om tjockleken på leca-blocken. Vissa säger 29 cm och någon annan säger 25 cm. Jag förstår i alla fall att det är klass 3 leca som behövs.
Vad vet ni?
Sen en fråga om cellplasten under grunden, likadant där med olika åsikter.
S200 under voter för bärande väggar och S80 under golvet i övrigt är en vanlig lösning.
Vad vet ni?
Tacksam för vettiga svar.
/Hans H.
Välkommen till forumet!
Egentligen tror jag det är en uppgift för en konstruktör, då det gäller mura källarväggar.
I det här fallet beror hela konstruktionen på en del småkomplicerade samband mellan blocktjocklek, jordtryck, avstånd mellan stödväggar, val av armering, hur tätt armerat och nåt som heter ... ja vad var det det heter ..., konteforer ?
Ja nån stödjande åtgärd i muren, som jag inte alls har koll på, i vilket fall ...
Egentligen tror jag det är en uppgift för en konstruktör, då det gäller mura källarväggar.
I det här fallet beror hela konstruktionen på en del småkomplicerade samband mellan blocktjocklek, jordtryck, avstånd mellan stödväggar, val av armering, hur tätt armerat och nåt som heter ... ja vad var det det heter ..., konteforer ?
Ja nån stödjande åtgärd i muren, som jag inte alls har koll på, i vilket fall ...
Tack för välkomnandet Mikael L.
Jo, du har rätt, det är många faktorer som spelar in.
På min konstruktionsritning står det 250 mm block. En som säljer block säger jag ska ha 290 mm, är det konstigt att man undrar vem man ska lita på?
Jag får nog ta ett ytterligare snack med berörda människor.
Tack så länge.
/Hans.
Jo, du har rätt, det är många faktorer som spelar in.
På min konstruktionsritning står det 250 mm block. En som säljer block säger jag ska ha 290 mm, är det konstigt att man undrar vem man ska lita på?
Jag får nog ta ett ytterligare snack med berörda människor.
Tack så länge.
/Hans.
Ett tjockare block ger dig lite mer isolering. Jag tror inte det finns någon annan nackdel med tjockare block än priset.
Om det inte stämmer förväntar jag mig mothugg! kom igen då ....
Men har du en konstruktionsritning alltså?
Som någon konstruktionskunnig tagit fram?
Då är det väl bara att köra på. Vad säljare säger får man rätt ofta ta med en nypa salt. Särskillt på de stora byggvaruhusen.
Om det inte stämmer förväntar jag mig mothugg! kom igen då ....
Men har du en konstruktionsritning alltså?
Som någon konstruktionskunnig tagit fram?
Då är det väl bara att köra på. Vad säljare säger får man rätt ofta ta med en nypa salt. Särskillt på de stora byggvaruhusen.
Klicka här för att svara