Håller på och gräver ur halva källaren för isolering, värme, bättre takhöjd etc. Har grävt ur 60 cm och ytterväggarna hänger med ner till den nivån men inte den bärande innerväggen. Därför måste det gjutas på en bit + ev en klack. Det är ett jobb som jag inte tänker ge mig in på då det är alldeles för viktigt för huset och jag inte är säker på hur det ska göras.

Så jag har tänkt anlita en firma för det. Men är det en murare jag söker? Eller vad för firmor ska jag kontakta?

Jag skulle nog kontakta en inte allt för liten byggnadsfirma. De bör ha alla möjliga handverkare i sitt stall, om inte annat har de kontakter. Är personligen lite skeptisk till de allra minsta firmorna. (Har själv dålig erfarenhet av dom). Skulle tro att jobbet får göras i omgångar, d.v.s gräva ut under befintlig vägg på exvis 3 ställen, formsätta där för en sula, gjuta för att sedan skarva på mot väggen (ny gjutning eller murning). När det brunnit/härdat tas resten på liknande sätt.

Skulle det funka lika bra att mura med lecablock eller liknande istället för att gjuta fortsättningen på väggarna?

Ja. Det bör fungera lika bra.

Flera jag pratat med snackar om att man ska gjuta en vot för att förstärka väggarna. Är det nödvändigt eller klarar man sig genom att mura med lecablock och använda expanderbetong, åtminstone överst mot nuvarande källarväggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.