Jag hade för avsikt att spränga bort 7m lång 1,5 bred samt 1 m djupt berg då jag skulle göra grunden till mitt hus. Grannen blev inte glad då hans borrade brunn låg ca 30 m från platsen. Säkerhetsavståndet är förvisso tillräckligt men eftersom jag ska bo här med denna granne så tog jag det säkra före det osäkra och "sprängde " med snigeldynamit. Det tog mig ca 4 veckor att få bort allt. Det var för 3 år sedan då det var så otroligt fin sommar och väldigt varmt så man orkade inte arbeta till 100%. Jag borrade på förmiddagen och hällde i snigeldynamiten. Morgonen efter så var det till att plocka bort alla "stenblock". Senare under hösten så skulle jag "snygga till" och ta bort lite berg som var utanför grunden . Det var kallare ute och då fick jag vänta i 2,5 dygn innan allt var klart. Det är således viktigt att det är varmt om man vill ha ett snabbt resultat.
Så här i efterhand kan jag konstatera att jag skulle struntat i grannen och sprängt på vanligt vis.......han hälsar i alla fall inte på mig för han tycker att huset stör hans utsikt. Han skrev på bygglovet (grannarnas godkännande) och hade inget att invända .......sent ska gudarna vakna.