Vi köpte två dyra hinkar, minns ej pris eller vikt. och borrade fyra hål (i linje med "ådrorna i stenen. ett dygn senare var stenen spräckt. Men 18 ton grävaren rubbade inte stenarna. Valet föll då på o ringa in farbror. han hade lite gammal dynamit (som han köpt i lanthandeln som liten.) det blev 1, 1/2 gubbe i ett hål (gratis) Pang sa det och det blav detydlig mindre bitar.

Letade då efter fler stenar vi var tvungna att få bort;-)

Kul!!

Tips, spräng med riktigt dynamit!

Jag hade för avsikt att spränga bort 7m lång 1,5 bred samt 1 m djupt berg då jag skulle göra grunden till mitt hus. Grannen blev inte glad då hans borrade brunn låg ca 30 m från platsen. Säkerhetsavståndet är förvisso tillräckligt men eftersom jag ska bo här med denna granne så tog jag det säkra före det osäkra och "sprängde " med snigeldynamit. Det tog mig ca 4 veckor att få bort allt. Det var för 3 år sedan då det var så otroligt fin sommar och väldigt varmt så man orkade inte arbeta till 100%. Jag borrade på förmiddagen och hällde i snigeldynamiten. Morgonen efter så var det till att plocka bort alla "stenblock". Senare under hösten så skulle jag "snygga till" och ta bort lite berg som var utanför grunden . Det var kallare ute och då fick jag vänta i 2,5 dygn innan allt var klart. Det är således viktigt att det är varmt om man vill ha ett snabbt resultat.
Så här i efterhand kan jag konstatera att jag skulle struntat i grannen och sprängt på vanligt vis.......han hälsar i alla fall inte på mig för han tycker att huset stör hans utsikt. Han skrev på bygglovet (grannarnas godkännande) och hade inget att invända .......sent ska gudarna vakna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.