S
Snickahjälpen: Hur har det gått ,är det nån fukt under plasten???
6 svar · 4,0k läst
P
Per-Erik: Tex Nivell har ett golvsystem. Men det finns ett få tal fler som har lösningar för ventilerade golv. Till detta bör man då ha någon form av fläkt som ventilerar under golvet då. Alternativet är ju att ta bort golvbrunnen och flytspackla golvet. Du får då en jämn och fin golvyta av betong. Flytspackel är dock dyrt! Större områden tex ett helt rum brukar man beställa via tankbil.
6 svar · 967 läst
Mikael_L
Mikael_L: På kompisens 70-talshus vart det en affär på bortåt 300', utfört av hantverkare, då inkluderades det nivellgolv också. Area, ca 80kvm.
3 svar · 2,9k läst
M
Madeleine&Daniel: Enligt vad jag kan förstå så ska den nya grunden vara bra. Tror inte heller att SP skulle godkänna den annars. Risken för mögel ska väl vara i stort sett obefintligt i och med att det inte kommer finnas något levande material i den nya grunden, efter vad jag förstått. När vi skulle välja mellan krypgrund eller platta på mark så kände vi att SMV nya grund hade många fördelar. Dels
1 svar · 2,1k läst
H
Henrikolo: Hej, Jag ska köpa en avfuktare till vår krypgrund på landstället. Jag funderar på en Antec eller en Munters homedry. Det som oroar mig är ljudet dessa avger när dom avfukar och när fläkten är igång. Är det någon som upplever att ljudet är störande? Mhv Henrik
0 svar · 1,4k läst
S
Snickahjälpen: Har du källare till huset som du skall fylla runt om bör du packa var 30 cm med en markvibrator rund 90 kg (lätt att hantera ) obs håll koll på massorna runt om på grund av ras.. massorna packas ungefär 7-10% Mitt tips är att ta ditt en traktorgrävare med rototilt det gör jobbet mycket snabbt och enkelt...
11 svar · 7,8k läst
L
lynx59: här är lite läsvärt om grunder:http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf och du måste gjuta kantbalk om du ska gjuta pelare. och upp till 15cm räcker det med en armeringsmatta.
1 svar · 5,9k läst
·
M
monsterbyggare: Kan man koppla ihop både dräneringslangarna +takavvattningsrören till en och samma dagvattenbrunn som har 2 anslutningar. Undrar om det är ok att göra så?
5 svar · 7,0k läst
M
Mäster: Aha, du menar så, det är inte längre krypgrund vad jag kan förstå, men istället för betongplatta så är det cellplast och butylduk ovanpå den, Har dock inte sett någon sådan grund än, Jag hamnade bredvid ett Hjältevadsbygge för någon vecka sedan, och det var "gamla" grunden.
5 svar · 2,0k läst
A
aggen: Isoleringen är ju cellplast. Då blir det deg i degen? Skämt o sido. Du skall få denn pajdeg att forma sig mot den icke släta pajformen :)? Sockeln består av en mur av sten. Slätare på utsidan men destå mer varierad på insidan.
5 svar · 4,9k läst
P
Per-Erik: Tanken med brunnen/kistan är att det vattenet som hamlar där "försvinner" utan att då rinna in till huset igen. Så brunnen/stenkistan måste ligga lägre änn den lägsta punkten på dränneringen. I en brunn så kan man installera en pump som kan pumpa uppvattnet och bort (till ett dike eller nått) om det skulle behövas. Det stora mängden vatten kommer ju i från dagvattnet (regnvatten i
11 svar · 13,0k läst
P
Per-Erik: Krypgrund är när man på marken murar en mur runt på muren ställer man sedan huset. Så byggde man alla hus i stort sätt för 100år sedan och bakåt. När betongen kom, blev det vanligare med källare & platta på mark. Att man fortfarande bygger krypgrundar i dag beror väl på att det är billigare än källare & platta på mark. Dessvärre är det vanligt att man får fuktproblem i
6 svar · 3,1k läst
N
Nova07: Tack för alla svar. Idag på Vikingarännet träffade jag en gammal arbetskamrat som höll på med ett projekt som var skrämmande likt mitt eget. Kanske kan vara kul att jämföra prisläget. Han bygger 46 kvm i ett plan med platta på mark. Som i mitt fall ska även han docka ett golvvärmesystem i den nya plattan. Han har fått ett totalpris på 494 500:-, ink moms. Han anlitar en byggare som
14 svar · 7,2k läst
L
Lello: Ok, problemet är väl att man behöver tillföra vämen mest sommartid och vem vill elda inne då? :)
4 svar · 2,1k läst
V
victorpajas: Hej! niblom: Har också funderingar på att gjuter en platta på mark med isolering och golvvärme på min torpargrund, vad kostar det kvm2?
3 svar · 2,6k läst
N
Niklas_d: Tackar för all information, perfekt bild på formbygget!
6 svar · 7,0k läst
anden213
anden213: Har i min källare häromdagen konstaterat att någon för rätt många år sedan har lagt en invändig dräneringsslang - precis som anaitis skriver om. Tanken var säkert god och korrekt gjort skulle det nog varit ok. Men hos mig har någon gjort det enkelt för sig och kopplat dräneringsröret till avloppet. Jajjamensan, enklast vägen, ett grenrör till avloppledningen och sedan bara stuckit
9 svar · 3,1k läst
C
carlbanan: Kan syllen vara utbytt i efterhand?
7 svar · 2,1k läst
·
M
monsterbyggare: Ovan armering tordes ju vara det enklare samt billigare alternativet. Tillverkarna vill ju gärna tjäna pengar på att sälja hållare. Och så länge man kör med vägghängda WC stolar så proppar man nog inte ner i värmeröret heller. Där mellanväggar och bärande voterna ligger lägger man ju ändå inte värmerör så risken att borra i röret borde ju vara ytters liten. Buntband är
12 svar · 19,8k läst
S
salajimmy: så, nu blev de lite beställt på bokus. Så renoveras torp och gårdar Tips och råd om byggnadsvård Vatten och avlopp : för gruppbebyggelse och enskilt boende
7 svar · 3,1k läst
·
M
martin1g: ingen?
1 svar · 2,4k läst
B
Bonan: Låter intressant, får ta och be dom om en offert. Tusen tack för hjälpen.
4 svar · 1,7k läst
A
anaitis: Det är bara att gräva. Lika djupt som för resten av huset, annars blir det inte dränerat nog.
5 svar · 852 läst
A
anders_torpargrund: Hade en dräneringskille som tittade på huset idag .Hans förslag var att dränera 20 meter mot berget/kullen som ligger i närheten för att minska trycket. Alternativet är att riva stenlagd gång och altan samt gå in på grannars tomt mm vilket känns helt aktuellt. Vi var även nere och tittade i grunden och plasten som borde skydda mot markfukt fanns inte när vi testgrävde ner till lera.
8 svar · 2,5k läst
M
mats757: Om du Inte ska spela fotboll, eller tennis på din gräsmatta, så är det lutning som är första man ska jobba på. Bestäm dig för vart vattnet kan rinna bort från gräsmattan. Sedan måste hela gräsmattan luta åt det hållet. Lutningen bör vara ca 1cm/m. Det beror lite på hur hård och jämn ytan är. Är gräset mjukt och småkuperat, så måste lutningen vara mer. Närmast huset bör
3 svar · 2,0k läst
C
carlbanan: Det har jag vart med om också....Trots att krypgrunden klarat sig i över 40 år och inte visar minsta spår av att må dåligt. Känns som att dom är väldigt intresserad av att sälja sina avfuktare....
6 svar · 2,1k läst
tihimas
tihimas: Det jag menar är att muren brukar ju oftast bara vara en sten tjock, så vi vet djupet, sedan är längden och höjden ganska intressant, eftersom en 10m hög mur som är 4,5m lång är kanske tio ggr så dyr att bygga som en mur som är 1m hög och 45m lång.
3 svar · 1,0k läst
Hagenblad
Hagenblad: Kylan nu på vintern gjorde lagningen hård. Verkar hålla.
8 svar · 27,8k läst
C
Cyphera: När vi funderade på att lägga radonslang fick vi höra att det var en sämre lösning eftersom man skulle föra in kall luft under plattan och kyla den underifrån. Vi rekommenderades en "matta" istället, det var samma pris (några tusenlappar) och att täta vid rör o sånt så att v. radon inte skulle kunna ta sig in underifrån.
15 svar · 14,9k läst
·
L
lillen_acce: Vi kommer att spränga på vår tomt i Tyresö snart ,så om du behöver sprängsten så skicka ett pm till mig.
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.