1 862 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
köpa hus sättningskador... är det en bra ide?
Har varit och tittat på ett hus med rejäla sprickor i källaren och garagevägg. Garaget är (var!) sammanbyggt med huset, men fasadstennen har spruckit hela vägen från "tak till mark" i vinkeln där garaget ansluter till huset. På både fram och baksida. Bortre hörnet på garaget (från huset sett) är också sprucket hela vägen. I källaren verkar det vara sprucket längs med ena långsidan i skarven mellan källarmur och vägg. Samt en kortvägg som ansluter vinkelrätt mot långsidan är mer eller mindre knäckt. Huset står enligt uppgift på sprängsten ovanpå berg.
Själv blev jag väldigt skeptisk när jag såg alla sprickor för rent spontant känns det som om det här, är mer än ett kosmetiskt fel. Kan en besiktningsman verkligen avgöra om det är ett "säkert" köp ändå?
/
Själv blev jag väldigt skeptisk när jag såg alla sprickor för rent spontant känns det som om det här, är mer än ett kosmetiskt fel. Kan en besiktningsman verkligen avgöra om det är ett "säkert" köp ändå?
/
Hm, eftersom du frågar måste jag nog säga att jag personligen hade varit väldigt skeptisk till ett sådant köp. Det spelar egentligen inte någon roll vad huset står på, faktum kvarstår ju att huset satt sig...
Det kan bli stora problem i framtiden, för vad säger att det rört sig färdigt?
Det kan bli stora problem i framtiden, för vad säger att det rört sig färdigt?
OM nån kan säga att det har satt sej klart är det intressant om läge och pris är bra i övrigt. Det förutsätter att det går att bygga klart det där huset nu bestämt sej för att stanna i så fall och kostnaden för det.
Men fanns det alternativ skulle jag välja ett annat.
Kan man få sättningar i en grund som står på sprängsten ovanpå berg verkligen? Det trodde jag normalt är nåt som drabbar hus som står på mjuk mark som lera och sånt. Vart skulle sprängstenen ta vägen? vilket är förutsättningen för att huset ska sjunka väl? annars borde ju sprängstenen ligga kvar på berget och berg rör sig normalt inte heller.
Men fanns det alternativ skulle jag välja ett annat.
Kan man få sättningar i en grund som står på sprängsten ovanpå berg verkligen? Det trodde jag normalt är nåt som drabbar hus som står på mjuk mark som lera och sånt. Vart skulle sprängstenen ta vägen? vilket är förutsättningen för att huset ska sjunka väl? annars borde ju sprängstenen ligga kvar på berget och berg rör sig normalt inte heller.
För hundra år sen (typ) så jobbade jag på en firma som undersökte markförhållanden. Vi var ofta i Trosa där många hus var byggda utav oseriösa firmor. Man hade lagt en massa sprängsten, gjutit en platta och byggt huset. 20 år senare hade sprängstenen sjunkit ned upp emot 10 meter i leran så plattan var separerad från det stabila underlaget.
Många av dessa hus var byggda på 60-talet, när är detta byggt?
Många av dessa hus var byggda på 60-talet, när är detta byggt?
Detta huset byggt 1970 på västkusten, husfirman hette "Nyckelhus". Lera är det nog knappast, det står halvvägs upp på ett större berg, även berget inte ser dagsljus på tomten. Pratade med två grannar och de hade inte haft några problem eller hört något från andra grannar.
Klicka här för att svara