På vänster sida samt nedre delen av tomten finns ett dike. Diket i nedre delen slutar tvärt mot grannens vilket medför att det samlas vatten där. Dessutom kommer jag att dra dräneringen från huset ner till denna plats. Hur gör man för att få bort vattnet?

Jag vill även "ta bort" hela eller en del av diket i nederkant då detta kommer att bli en infart till tomten.

• dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det möjlighet att ansluta till en kommunal dagvattenledning? Annars kanske du behöver anlägga en rejäl stenkista.

Nej det finns ingen dagvattenledning i dagsläget.

Hur skulle jag i så fall anlägga en stenkista? Hur leder jag vattnet dit? Det ultimata hade varit att lagt en vägtrumma i diket i nederkant och sedan göra infart ovanpå. Vattnet rinner genom trumman och ner i stenkistan.Skulle vilja slippa lägga ner massa rör.

Hur stor stenkista skulle behövas?

Eller går det att lösa enkelt genom att göra en rejäl urdikning i framkant? Säg att jag schaktar bort ytterligare 70 cm och lägger en duk i botten, sen sten, ytterligare duk och sen avslutar med mer sten :) Diket är ca 25 meter långt. blir en hel del kubik vatten som ryms....

Rådgör gärna med någon dagvattenkunnig på din kommun, för jag vet inget om dimensionering av stenkistor, varken volym eller stenstorlek. Men i praktiken gräver du en rejält stor grop (vi talar några kubikmeter iaf) och fyller den med sten. Ju större grop desto mer vatten kan den ta emot.

Vad finns på andra sidan huvudvägen? Går det att låta gräva ner (eller "trycka") ett rör under vägbanan och till något dike där?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.