4 824 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Vad för material i "innertak" i krypgrunden?
Vet inte riktigt hur jag ska förklara men i krypgrunden i vårt nuvarande hus så är "taket" - alltså det material som man ser om man tittar uppåt och som jag antar håller isoleringen på plats - av något konstigt material som verkar suga fukt rätt bra. Det vill vi inte ha kvar. Vad borde det vara för material?? Masonit? Någon annan sorts skiva? Någon sorts plast/gummi-material? Hur ser det ut i era grunder?
Vi har haft fuktproblem i grunden som nu åtgärdats med avfuktare men det känns ju sådär att ha kvar det fuktiga materialet så vi vill gärna byta ut det. Tips?
Vi har haft fuktproblem i grunden som nu åtgärdats med avfuktare men det känns ju sådär att ha kvar det fuktiga materialet så vi vill gärna byta ut det. Tips?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Masonit impregnerad med organiska oljor, fråga din bygghandel om detraggis_73 skrev:Vet inte riktigt hur jag ska förklara men i krypgrunden i vårt nuvarande hus så är "taket" - alltså det material som man ser om man tittar uppåt och som jag antar håller isoleringen på plats - av något konstigt material som verkar suga fukt rätt bra. Det vill vi inte ha kvar. Vad borde det vara för material?? Masonit? Någon annan sorts skiva? Någon sorts plast/gummi-material? Hur ser det ut i era grunder?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej raggis, vad är det för skiva som sitter under isoleringen nu?
Det är ju inte säkert att en annan skiva förbättrar situationen, om miljön är ogynnsam.
Finns speciella skivor för ändamålet, heter trossbottenskiva
http://www.eniro.se/query?search_word=trossbottenskiva&geo_area=&what=all
Men är det något tokigt med krypgrunden (tex pool under huset),
kanske det inte hjälper att bara byta material.
Hur som helst, good luck!
//KoW
Det är ju inte säkert att en annan skiva förbättrar situationen, om miljön är ogynnsam.
Finns speciella skivor för ändamålet, heter trossbottenskiva
http://www.eniro.se/query?search_word=trossbottenskiva&geo_area=&what=all
Men är det något tokigt med krypgrunden (tex pool under huset),
kanske det inte hjälper att bara byta material.
Hur som helst, good luck!
//KoW
Masonit impregnerad med organiska oljor får man tydligen inte ha längre enligt vår bygghandel? De säger boracol.
Vi har någon sorts skiva idag som verkar vara lite porös och har sugit åt sig fukt. Besiktningsmannen som besiktigade huset för 4 år sedan (då nybyggt) tyckte det var helt ok. Men en besiktningsman som tittade på det idag tyckte det var ett mycket märkligt materialval men vågade sig inte på att föreslå material. Lite märkligt.
Ingen stor bassäng av vatten under huset utan helt normal krypgrund som bara var lite för bra ventilerad från början, som jag förstår det nu. Men nu är alltså fuktighetshalten löst mha avfuktare och isolering osv. Men vi borde (kanske?) byta det genomfuktade materialet.
Vi har någon sorts skiva idag som verkar vara lite porös och har sugit åt sig fukt. Besiktningsmannen som besiktigade huset för 4 år sedan (då nybyggt) tyckte det var helt ok. Men en besiktningsman som tittade på det idag tyckte det var ett mycket märkligt materialval men vågade sig inte på att föreslå material. Lite märkligt.
Ingen stor bassäng av vatten under huset utan helt normal krypgrund som bara var lite för bra ventilerad från början, som jag förstår det nu. Men nu är alltså fuktighetshalten löst mha avfuktare och isolering osv. Men vi borde (kanske?) byta det genomfuktade materialet.
Jag har använt blindbottenplywood som är behandlad med baselit (borax, borsyra och vatten). Tycker den funkar bra men den ska ju läggas ovanifrån, dvs innan man lägger isoleringen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden