Radon, vad är det, hur farligt är det..vad gör man, hur vet man..
Har nu en tomt som ligger i ett sk lågriskområde. Allt med ordet "risk" i får mig att hajja till. Inser att jag inte har koll på Radon i området vi bor idag men är ganska säker på att detta är radonfritt (kan det vara det?)

Kan någon berätta lite mer?

Är det ett lågriskområde så är det - generellt - låga halter av markradon. Men det kan finnas stora lokala variationer pga olika berg- och jordarter, så helt säker kan man inte vara.

Förutom markradon så finns ju även radon från byggnadsmaterial, främst s.k. "blåbetong", alltså en lättbetongsten som producerades fram till 70-talet. Den farliga "ingrediensen" är uranet som kan finnas i alunskiffer (som används för blåbetongstenen). Vad jag har hört så fanns det tre(?) alunskifferbrott i landet, men de höga radonhalterna fanns bara i 1-2 av dem. Man KAN alltså ha ett hus med blåbetong som inte alls har höga radonhalter.

Det enda sättet att veta säkert är att göra en radonmätning.

Höga radonhalter sägs ge en liten förhöjd risk för lungcancer, främst hos rökare.
I dagsläget rekommenderas att radonhalten inte överstiger 200 Bq/kubikmeter i inomhusluften, men det finns de som pratar om att det kanske bör sänkas till 100 Bq/kbm.

Redigerat:
Dessutom är det en marginell kostnad att göra så att plattan är radonsäkrad när den byggs. Dräneringsslang och plastfolie bör man alltid lägga ner så är det bara att koppla dit en fläkt om det skulle visa sig att man har radon i huset efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.