3 581 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Torka ut syllen i krypgrund?
Vid besiktning i november upptäcktes att vår avfuktare inte funkat som den ska och vi hade därför höga fuktkvoter i syll och blindbotten i vår krypgrund. Fuktkvoten i syllen var ca 16% (om jag minns rätt). Det finns ingen elak lukt och syllen är inte av impregnerat trä. Blindbotten hade en hel del mögel och syllen svartprickig. Väggarna är isolerade och ventiler tilltäppta. Nu har vi fixat avfuktaren (en Munthers) och bytt ut blindbotten samt installerat en hygrometer med avläsning uppe i huset. Den senare visar på ca 10grader och 55% nu i januari.
Återstår att vi ska täcka de delar av marken med plast som inte redan är det (berg i dagen).
Hur lång tid kan det tänkas ta innan fukthalten i syllen har gått ner?
Borde vi göra ytterligare några åtgärder eller kontroller?
Återstår att vi ska täcka de delar av marken med plast som inte redan är det (berg i dagen).
Hur lång tid kan det tänkas ta innan fukthalten i syllen har gått ner?
Borde vi göra ytterligare några åtgärder eller kontroller?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är krypgrunden riktigt tät? Om inte kommer avfuktaren att dra in uteluft som den sedan jobbar med att afukta. Visst får du en viss uttorkning ändå, men risken är att uteluften tillför fukt. Behövs det kan man ju också komplettera med värme i krypgrunden tillfälligt för att hjälpa till att torka ut syllen.
Hej och tack för svar!
Hur vet jag om den är riktigt tät? Den verkar liksom tät eftersom alla ventiler är tilltäppta och det ligger ett lager isolering på insidan av leca-blocken. Hålet ner till krypgrunden är också (hyfsat) tätt.
Om man skulle komplettera med värme - vad för sorts värme? Stora värmefläktar?
Hur vet jag om den är riktigt tät? Den verkar liksom tät eftersom alla ventiler är tilltäppta och det ligger ett lager isolering på insidan av leca-blocken. Hålet ner till krypgrunden är också (hyfsat) tätt.
Om man skulle komplettera med värme - vad för sorts värme? Stora värmefläktar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden