Hejsan!
Vi har ett hus byggt 74-75 som vi håller på och stökar i som bäst och när jag dammsög i källaren idag upptäckte jag att golvet under mattan verkade röra sig lite så jag började känna efter på mattan och det kändes som lite "smågrus" därunder.

När jag knackade runt med handen på området lät det som det var ihåligt på ett ställe.. vilket säger mig att det troligen är en lös betongbit där (eller något liknande).

Nu är det som så att jag inte fått bort mattan så långt att jag kan se enda dit (vill inte förstöra för mycket innan det är dags att verkligen ta tag i det rummet) - men under de delar av mattan jag fick loss så bra att jag kunde se plattan.. kunde jag se en del andra sprickor.

De flesta var väldigt små (sådana har jag också sett i andra delar av källaren där plattan är öppen så att säga) men jag såg också en som var lite större (några milimeter bred som störst ,ej säker på hur djup) och ganska lång (kunde inte se början/slutet av sprickan pga mattan) ..

De jag sett är inte mot ytterväggarna utan mitt i gillestugan och "hålet" jag anar verkar vara centrerad på plattan (dvs mot den inre betongväggen mitt i huset)..

- Min fråga är denna, hur lagar man sådana golvsprickor - och ev ett hål på ett bra och hållbart sätt? någon som vet? och varför uppkommer de från början? och kommer problemen återkomma när man väl "lagat" dem?

Jag tror ingen av sprickorna är direkt nya sedan vi flyttade in, men jag vet å andra sidan inte när och hur de uppkom heller..

MVH Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.