1 700 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
hjälp,vilken tomt??
hejsan behöver lite hjälp, ska bygga ett nf hus med fiskarheden, men nu står jag i valet av tomt,har 2 att välja på, båda är lika stor 1000m2, ca 20m bred 40 djup?
jag har geopapper som jag inte begriper:blushing: , men på tomt 1 så är det minst 5 stora stenbumlingar som måste sprängas (större än 1m3) vet ej om det är sten under marken också, samt att huset måste stå 1m över vägen.
på tomt 2 så måste man tydligen gräva ner sig 1-1,5m innan man når fast mark, sen måste väll att det fyllas och höjas?
det jag undrar om nån vet ca kostnad för detta och vilken tomt ni skulle valt, spränga eller fylla, båda tomterna har toppen läge,och samma pris, så jag vet inte vilken som blir "billigast"
jag har geopapper som jag inte begriper:blushing: , men på tomt 1 så är det minst 5 stora stenbumlingar som måste sprängas (större än 1m3) vet ej om det är sten under marken också, samt att huset måste stå 1m över vägen.
på tomt 2 så måste man tydligen gräva ner sig 1-1,5m innan man når fast mark, sen måste väll att det fyllas och höjas?
det jag undrar om nån vet ca kostnad för detta och vilken tomt ni skulle valt, spränga eller fylla, båda tomterna har toppen läge,och samma pris, så jag vet inte vilken som blir "billigast"
Rent spontant skulle jag föredra tomt 2 (man ska ju ändå gräva under plattan för att lägga grus och isolering - eller varför inte anlägga källare?), men jag skulle titta på andra saker också, t.ex. hur vattnet rinner (riskerar ena tomten att bli sankare?), om det finns plats att lägga snö när man skottar infarten (mycket bättre att skotta snö i nerförsbacke t.ex.), vilket av lägena som riskerar att få skugga av andra hus (lite tråkigt om någon köper granntomten och smäller upp ett 2-planshus som förstör din kvällssol), mm.
har hitta lite mer info om tomterna, på tomt 1 så består undergrunden av morän på berg eller block dels vegetationskikt och mulljord på torv underlag av silt? på sand och morän, tjocklek på organsk jord är 0,2-0.5m
på tomt 2 undergrund av morän, och jord av mulljord/torv och silt på sand på morän tjocklek på under jord 0,1-0,5m
vad kan det kosta att göra iordning dessa tomter innan man kan gjuta en platta?, ska ha ett hus på ca 144 kvm
oavsett tomt så måste huset stå 1m över vägen
på tomt 2 undergrund av morän, och jord av mulljord/torv och silt på sand på morän tjocklek på under jord 0,1-0,5m
vad kan det kosta att göra iordning dessa tomter innan man kan gjuta en platta?, ska ha ett hus på ca 144 kvm
oavsett tomt så måste huset stå 1m över vägen
Ett hyfsat billigt alternativ (om inte bumlingarna är riktigt stora) är att en grävmaskin gräver ett stort hål någon annanstans på tomten och knuffar dit bumlingarna... Då får du bara fyllnadsmassor att fördela ut istället.
var till tomten idag med han som ska göra grunden, han tyckte tomt 1 gick bort då det skulle behövas sprängas mycket på den, hur mycket vet han inte förän han grävft lite i den, tomt 2 var bättre för då skulle extra fyllnadsmassor bara gå på ca 150t, kan inte geopapperna ge svar på hur mycket som måste sprängas?
hur hittar jag en "sprängnisse"?
hur hittar jag en "sprängnisse"?
Klicka här för att svara