1 299 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Byggplaner krypgrund?
Hej!
Nu börjar jag planera för ett bygge i sommar. Huset som ska byggas blir ca 70m2 + 30m2 loft. Som de ser ut nu så kommer vi bygga krypgrund. Dock så verkar de som de finns många som måste ha en avfukttare för att hålla grunden torr. Går de inte bygga krypgrund så man slipper de? Jag kommer att bygga i fjällgränsen i arjeplogs komun.
/jörgen
Nu börjar jag planera för ett bygge i sommar. Huset som ska byggas blir ca 70m2 + 30m2 loft. Som de ser ut nu så kommer vi bygga krypgrund. Dock så verkar de som de finns många som måste ha en avfukttare för att hålla grunden torr. Går de inte bygga krypgrund så man slipper de? Jag kommer att bygga i fjällgränsen i arjeplogs komun.
/jörgen
Problemet vi har idag med krypgrunder, är väl det att husen är så täta och energisnåla att ingen spillvärme når grunden, Förr hade man en murstock som alltid var varm, och lite dragit mellan golvplanken,
Däri ligger väl en stor del av dagens bekymmer,, Inget svar på hur du ska göra, mer en ledtråd på vad man kan tänka på..
Däri ligger väl en stor del av dagens bekymmer,, Inget svar på hur du ska göra, mer en ledtråd på vad man kan tänka på..
Tackar för ditt snabba svar. Man kommer att ha många sömnlösa nätter framöver när man ska grubbla på vettigaste lösningarna.....
Jag har svårt att tro att en murstock hade så stor betydelse. Håller med dej att det är den tunna golvisoleringen som lätt värmen smita ner och håll grunden frisk. Det som bidragit mest till att grunder var friskare förr var val av byggplatsen. Man byggde inga hus i sänkor eller på dåligt drännerande marker, tycker jag. Byggde man ett hus på fel ställe har det ruttnat för länge senMäster skrev:
Bygger du på en kulle av grus och sand med moderat isolering i bottenplan så har du i alla fall en chans till en hållbar krypgrund
... mina gissningar
gaia
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja de vore intressant att höra vad ni tror om en glesare krypgrund som nämts här ovan. Jag har hört de finns tester med värmesolpanel för att trycka in varmluft i krypgrunden med gott resultat. Är de någon som testat de?
hej, jag har tänkt vidare på tråden. det vore intressant att höra kommentarer till mina fundringar. anta att en krypgrund med venilation ska byggas.jag tror då att det är bättre att ventilationen är så stor som möjligt.
fuktproblemen i en sådan är störst på sommaren när varm luft kommer in i den kalla krypgrunden så att relativa luftfuktigheten ökar.
jag tror då att det är bättre att mycket varm luft kommer in så att hela utrymt värms upp även om det leder till att både luftfuktighet och temperatur ökar. med små hål så värms inte uttrymmet upp,däremot kommer mindre mängder varm luft in som istället riskerar att kondensera i den kalla krypgrunden med vattendroppar som följd.jag tror att kondeserade vattendroppar är värre än konstant varmt och fuktigt under någon månad på sommaren.
fuktproblemen i en sådan är störst på sommaren när varm luft kommer in i den kalla krypgrunden så att relativa luftfuktigheten ökar.
jag tror då att det är bättre att mycket varm luft kommer in så att hela utrymt värms upp även om det leder till att både luftfuktighet och temperatur ökar. med små hål så värms inte uttrymmet upp,däremot kommer mindre mängder varm luft in som istället riskerar att kondensera i den kalla krypgrunden med vattendroppar som följd.jag tror att kondeserade vattendroppar är värre än konstant varmt och fuktigt under någon månad på sommaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden