5 475 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Materialkostnad 140kvm + 65kvm garage?
Ordning och reda tackar. d^_^bkoffa skrev:capriser som verkar gälla nu när det är lite prispress
grus 400 ton 8-16 + ett lass flis ca 80 000 kr ( grov uppskattning)
cellplast ca 30 000 kr
kantelement ca 20 000 kr
armering ca 15 000 kr
Betong C28/35 pumpat 25 m3 ca 40 000 kr
Totalt ca 175 000 kr inkl moms
kolla med
www.thuresson.se
www.nystromscement.se
www.jabetong.se
www.wialex.se
det finns hur många som helst som ger priser på kompletta grunder.
Brukar löna sig att handla allt av samma även om något enstaka skiljer.
Se till att det är bra kantelement från någon känd leverantör.
Det finns mycket skräp på marknaden med fula ytor och konstiga skivmaterial.
Ovan leverantörer har bra grejjer från Finja Sundolit mm.
Cellplasten skall helst vara s100. ( De flesta offererar S80 fortfarande)
gjutning med glättning kan du få för ca 110 kr/m2
Lycka till !
Gruskostnaden var väldigt hög. Drar det verkligen iväg så mycket?
Får sätta farsan på traktorn och åka och hämta mycket själv.
Betongen är bara utpumpad ingen arbetskostnad?
Är någon som gör gjutningen och sedan helikoptrar ytan så den är klar för golvet?
Har precid gjort grunden färdig fick dock inte gjutit nu innan snöfallet kom.
Min grundplatta är 225 kvm stor,
är ca 20 hörn om man räknar 45 graders hörn med,
kant element ca 20 000kr
cellplast 300 mm. ca 19000kr
Armering ca 10 000kr.
funderade också först och köra och hämta grus med traktor själv. skulle tagit ca 1 års tid bara. behövde ca 600 kubik. Hyr in den tjänsten, lycka till
Min grundplatta är 225 kvm stor,
är ca 20 hörn om man räknar 45 graders hörn med,
kant element ca 20 000kr
cellplast 300 mm. ca 19000kr
Armering ca 10 000kr.
funderade också först och köra och hämta grus med traktor själv. skulle tagit ca 1 års tid bara. behövde ca 600 kubik. Hyr in den tjänsten, lycka till
Brukar betala mellan 30-45kr/ton för berg beroende på krossning samt runt 30kr/ton för frakten, 20km enkel. Allt + moms. I mitt fall skulle alltså 400 ton kosta ungefär 40' med moms. Att få ut allt på rätt ställa kostar ju ytterligare ett antal 10' kr.
Jag ska bygga med. Det vare intressant att veta var man handlar detta till dessa priser.koffa skrev:Ronnen :
Låter som du fått kanonpriser. Grattis!!
Borde väl gått åt ca 600 m2 cellplast.
Så då fick du det för ca 30 kr/m2 .
Är lite nyfiken på var du handlade, låter som ett mycket bra pris.
Även all armering för 10 000 låter ju väldigt bra.
Vilken armeringsmatta anvä'nde du och vilka järn har du i voterna?
Är priserna inkl frakt och moms ?
Tacksam för svar,.
Skulle gärna handla av samma leverantör.
Mvh
Koffa
Hoppas jag har fått bra priser. Har inte kollat runt så mcket men har lärt mig en bra sak. Åk till en lokal byggnads handlare. Ta med så mycket som bara möjligt går. Själv räknade jag med allt utom kök och badrum + utan vitvaror. fick ett totalpris på ca 1100 000kr, Ink moms, Dock tror jag matrial priset är betydligt billigare i södra sverige än i sthlm. Men så har vi betydligt sämre löner med.-)
KOm på att jag sade inte hela sannningen. Är bara 200 millimeter cellplast i garaget om 60 kvm. dock 400 mm l-profiler, skall gjuta upp syllen 10cm för att undvika att syllen drar fukt i garaget. Ha det
KOm på att jag sade inte hela sannningen. Är bara 200 millimeter cellplast i garaget om 60 kvm. dock 400 mm l-profiler, skall gjuta upp syllen 10cm för att undvika att syllen drar fukt i garaget. Ha det
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
men herreguuuud...vad har ni för priser där nere? 200 kr per ton? Jag bor i Skellefteå och ett gruslass 8-16 utkört på plats brukar kosta 1400-1500 kr och det är rejäla lass ca 13-14 ton .
Du verkar inte tagit med golvvärmeslang o kulvertslang i kalkylen? Ett tips, www.swedest.com , jag brukar köpa golvvärmeslang av han.
Här uppe i Skellefteå använder vi grannulering ( svart järnsand) istället för grus när vi gjuter platta på mark., har ni det där nere?
Blir stadigt o hårt som faan.
Och när du ska börja isolera väggar , håll dig undan från byggmax.....deras polska skitisolering är ett skämt, håller knappt ihop rasar sönder innan du fått in den mellan reglarna. Den är billig visst, men värt varenda krona o köpa roxull el gullfiber istället!!
Du verkar inte tagit med golvvärmeslang o kulvertslang i kalkylen? Ett tips, www.swedest.com , jag brukar köpa golvvärmeslang av han.
Här uppe i Skellefteå använder vi grannulering ( svart järnsand) istället för grus när vi gjuter platta på mark., har ni det där nere?
Blir stadigt o hårt som faan.
Och när du ska börja isolera väggar , håll dig undan från byggmax.....deras polska skitisolering är ett skämt, håller knappt ihop rasar sönder innan du fått in den mellan reglarna. Den är billig visst, men värt varenda krona o köpa roxull el gullfiber istället!!
Hej igen,
Har fått pris på allting exclusive mark massorna från Np Nillsson i Laholm. En lokal byggnads firma,
Sand, Bärlager och ärtstenen vet jag dessvärre inte vad den kostar än.
Mitt tips är om man ska köpa mycket virke så ska man be företaget man köper det av räkna på allt. Så får man ett mycket bättre pris då dom inte behöver tjäna så mycket på varje planka.
Har huset ihop byggt med garaget, Dock ska garagedelen sänkas 100mm, på det viset får jag en gjöten klack på 10 cm ute i kanterna, På det viset behöver man inte vara orolig för lite fukt i graget,
Till Koffa.
Är inte så svårt och höja syllen lite.
Man börjar ju med och sätta 400mm. kantblock runt hela garaget, Sen fyller man upp 300mm där du ska ha fullhöjd delvis 200 där du vill sänka. vill man göra det enkelt för sig gjuter man den låga delen först för att sen forma resten. Jag formade mitt i delningen av väggen,
Innan man gjuter sågar man ner 100mm i kantblocket där man vill ha garageportarna(garageporten), så får man en snygg övergång.
Efter gjutningen sågar man av frigoliten från L- elementern inte betongskivan utanför. Sen formar du upp en ny syll lika bred som ytterväggen ska vara och gjuter upp denna i sista skedet.
På detta viset blir garaget som en skål. Tänk på och släppa OSB spånskiva eller gips ca 5 cm från golvet annars suger den upp fukten lik förbannat. Ha det
Har fått pris på allting exclusive mark massorna från Np Nillsson i Laholm. En lokal byggnads firma,
Sand, Bärlager och ärtstenen vet jag dessvärre inte vad den kostar än.
Mitt tips är om man ska köpa mycket virke så ska man be företaget man köper det av räkna på allt. Så får man ett mycket bättre pris då dom inte behöver tjäna så mycket på varje planka.
Har huset ihop byggt med garaget, Dock ska garagedelen sänkas 100mm, på det viset får jag en gjöten klack på 10 cm ute i kanterna, På det viset behöver man inte vara orolig för lite fukt i graget,
Till Koffa.
Är inte så svårt och höja syllen lite.
Man börjar ju med och sätta 400mm. kantblock runt hela garaget, Sen fyller man upp 300mm där du ska ha fullhöjd delvis 200 där du vill sänka. vill man göra det enkelt för sig gjuter man den låga delen först för att sen forma resten. Jag formade mitt i delningen av väggen,
Innan man gjuter sågar man ner 100mm i kantblocket där man vill ha garageportarna(garageporten), så får man en snygg övergång.
Efter gjutningen sågar man av frigoliten från L- elementern inte betongskivan utanför. Sen formar du upp en ny syll lika bred som ytterväggen ska vara och gjuter upp denna i sista skedet.
På detta viset blir garaget som en skål. Tänk på och släppa OSB spånskiva eller gips ca 5 cm från golvet annars suger den upp fukten lik förbannat. Ha det
Ska ni köra grannulering från rönnskär till Umeå?Matcam skrev:
Då tror jag ni för mycket pengar!!!
Knappast värt att köra det mer än några få mil, när det funkar lika bra med andra material.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
corner,
Kan hålla med om att det blir kostsamt med frakt till umeå, men jag undrar vilket material du syftar på när du säger att det funkar lika bra med andra material??
Jag kan försäkra dig att det finns INGET som funkar lika bra som järnsand.
Det är självdränerande, lätt att packa och blir hårt som fan, stabilt, isolerar bra osv. Klart att det finns andra sätt att bygga en grund på som fungerar, det har det ju gjorts i alla år i hela landet, men då används oftast grus o makadam i olika former.
Kan hålla med om att det blir kostsamt med frakt till umeå, men jag undrar vilket material du syftar på när du säger att det funkar lika bra med andra material??
Det är självdränerande, lätt att packa och blir hårt som fan, stabilt, isolerar bra osv. Klart att det finns andra sätt att bygga en grund på som fungerar, det har det ju gjorts i alla år i hela landet, men då används oftast grus o makadam i olika former.
imported_jo skrev:corner,
Nog funkar det lika bra med grus som med grannulering.
Alla i Skellefteå bygger ju inte med grannulering så det är två läger när det gäller om den är bra eller inte.
Grannuleringen brukar ha en förkärlek att "dunsta" när man börjar packa den.
Det går otroligt mycket mer än vad man tror och om det är lera i marken så går
det åt oändligt mycket mer än man tror. Så fördelen kan du nog räka bort när du
måste transportera den så långt.
Ring bilfrakt och hör vad dom tar för att köra mellan Umeå och Ske-hamn så får du veta vad det kan kosta.
Klicka här för att svara