Håller på att renovera ett hus från början av 1900-talet. Omfattningen är total. Vi började för några år sedan med att renovera vindsvåningen som då var oinredd. Där gjorde vi en komplett "lägenhet". Kök, badrum, vardagsrum och sovrum. Vi kopplade där in vattenburna radiatorer, golvvärme i badrum. Vi har nu bott där en tid och har nu fått tillgång till bottenvåningen.
Där ska vi göra om allt. Har i dagsläget börjat riva ut golven då dom var dåliga, framförallt i kök och badrum där vattenläckor hade skadat.
I dagsläget är huset uppbyggt på en gjuten platta där man har lagt en timmergrund på. Även golven är utlagda timmerstockar på plattan med spån emellan. Allting verkar vara väldigt friskt och fint (utom där det varit vattenskador då) på timmerstockarna är det sedan plankgolv.
Min fråga nu är hur jag ska gå till väga med nytt golv. Vi vill ha vattenburen golvvärme. Leverantören av golvvärme rekomenderade att man gjuter en ny platta på den befintliga som är där idag. Han tyckte att man skulle isolera så mycket man hade utrymme till och sedan gjuta in golvvärme i en ny platta.
Ett annat tips var att lägga ut leca och sedan hälla i betong (väldigt lös) istället för frigge.
Hur mår stockarna som blir inslutna i betong? Måste dom ventileras?
Har ni några tips på vad man ska göra. Hoppas ni förstår hur jag menar
//brallmer