Ja, det är kanske inte så många som har erfarenhet av Legalett grunder men om ni nu inte har det kanske ni kan komma med lite synpunkter ändå. ;)

Gå gärna in och kolla på deras site.

Till synes i alla fall ett smart koncept om man vill ha golvvärme. Istället för att cirkulera vatten i plattan blåser man varmluft, känns säkrare.

/Thommy

Vet i sjutton om jag håller med.
För mig skulle det innebära ett konstant susande störande ljud från värmesystemet

Ja det kan ju tyckas så men de säger att det inte hörs alls. Tydligen hörs det bara om man lägger örat till golvet ovanför fläkten.

/Thommy

Har du fått offerten? Håller precis på och ska sätta igång och undersöka mark- och grundentreprenörer. Är lite nyfiken.

Hej
Jag har en legalettgrund från -90 och fläkten låter lite grand, om man står brevid den, eftersom den är placerad i förrådet så gör det ingenting, det hörs inte ut i dom andra rummen.
/Perra

Hur är priset? vi ska ha en platta på ca 160 kvm. Vad det verkar på broschyren så är själva materialet dyrare, men att man kanske kan göra mer själv eftersom att det verkar enklare att montera och då få en båttre totalsumma.

Jo jag har fått offert. Ska bygga 2 plattor med golvvärme nu i början på maj. En på 143m2(hus) och en på 69m2(garage).
Offerten består av två delar. En för grunden och en för golvvärmen.

Grunden
Ingår: Sockelelement, förbearbetad armering, EPS cellplast 300mm.
Ingår inte: Markarbeten och dränering,montering, betong eller gjutning.
Pris: ~ 350kr/m2 +moms

Golvvärme
Ingår: Fläkt enhet med värmare(vatten/luftvv), rörsystem, reglerutrustning.
Pris: ~ 250kr/m2 + moms

Ritningar ingår.

Jag fick ett pris av en lokal grundkille som skulle göra en "vanlig" grund med konventionell golvvärme(vattenslang) på c:a 1100kr/m2 +moms. Utan markarbete och dränering, ingen golvvärme men med arbetet, isolering, armering och betong.
Är det något bra?
Känns dyrt!

/Thommy

Ska också börja med plattan ungefär då, är precis i startgroparna att ta in offertar så jag har inga prisuppgifter alls att jämföra med. När man läst här på forumet så känns det som att det kan kosta upp till 3000kr/kvm i Stockholm :S Men jag antar att det är inkl all grävning också.

När vi träffade säljaren på Vårgårdahus uppgav han 180 000 som snittkostnad för schakten, men då tror jag att det var inkl grovplanering av tomt också.

Ja, det beror nog väldigt på hur tomten ser ut så det vore bäst att kolla på pris från färdig shaktgrund eller vad det heter. Jag menar efter det att man grävt, sprängt(om man nu behöver, jag gör det..) och fyllt upp med dränerande material å packat.

Jag ska bygga på Orust i Bohuslän.

Det känns som man ska ta en koll på Legalett tycker jag. I alla fall om man är beredd att göra en stor dela av jobbet själv... Frågan är hur mkt man sparar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.