1 368 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Grundkonstruktion / Fuktfundering
Till vårt planerade nybygge ska vi ha platta på mark med golvvärme, så långt är allt klart!
Att använda L element är inget som tilltalar pga att jag vill inte ha nån glasfiberskiva med en massa skarvar!
Ett alternativ som många förespråkar är att gjuta en sockel/sula och mura upp en ram med lecablock, fylla upp med makadam, cellplast och sen gjuta sulan inom denna ram.
Det som bekymmrar mej är att med denna konstruktion så har plattan direkt förbindelse med putsen på utsidan av lecablocken, detta borde innebära att om putsen blir blöt tillräckligt länge så kommer fukten att sugas in i plattan, vilket inte är så bra!
Har funderat på att om man ställer en tunn cellplastskiva lodrät på insida lecablocken så bryter man kontakten mellan platta och leca, kan man göra så?
Eller är det rent av så man gör?
Eller är det inget problem överhuvutaget?
Att använda L element är inget som tilltalar pga att jag vill inte ha nån glasfiberskiva med en massa skarvar!
Ett alternativ som många förespråkar är att gjuta en sockel/sula och mura upp en ram med lecablock, fylla upp med makadam, cellplast och sen gjuta sulan inom denna ram.
Det som bekymmrar mej är att med denna konstruktion så har plattan direkt förbindelse med putsen på utsidan av lecablocken, detta borde innebära att om putsen blir blöt tillräckligt länge så kommer fukten att sugas in i plattan, vilket inte är så bra!
Har funderat på att om man ställer en tunn cellplastskiva lodrät på insida lecablocken så bryter man kontakten mellan platta och leca, kan man göra så?
Eller är det rent av så man gör?
Eller är det inget problem överhuvutaget?
Hej, Jag tror inte du får fuktvandring så långt mellan puts - leca -betongplatta. Det är min tanke. Men du ska nog göra en homogen gjutning för att undvika sättningar och separationer. Ombesörja istället kapillärbrytande material invid husgrunden och om det nu gäller nybygge, tänk till vad gäller utschäftet! Det har sparat vår stora byggnad sedan det byggdes 1952! Dvs vi har torrt gräs och mark alldeles vid grunden runt om. Utschäftet är ca 55 cm med hängrännan.
Kollar man på supergrunds u-min element så sitter inte plattan ihop med kantbalken! http://www.supergrund.se/files/document/broschyr1.pdf
Har funderat på att använda dessa men jag har lite lutning på tomten som jag vill behålla, dvs grunden blir lite högre på ena sidan.
Har funderat på att använda dessa men jag har lite lutning på tomten som jag vill behålla, dvs grunden blir lite högre på ena sidan.
Klicka här för att svara