Jag är på gång med att projektera att litet uthus på cirka 20kvm. Just nu lurar jag lite på vilken grundläggningsmetod jag ska välja... Huset ska användas som snickarbod/hobbyrum, ska isoleras och värmas upp åtminstone periodvis. Helst vill jag utföra grunden som någon slags modifierad platta på mark med tanke på det oömma golvet.
Förutsättningarna är fast lera och en liten lutning där det skiljer ungefär 40cm från högsta till lägsta punkt.
Min tanke är att schakta ur, dränera och grusa av med ett lämpligt lager makadam och därefter mura upp en armerad grundmur av leca (som tar upp höjdskillnaden). Sedan är tanken att fylla med makadam inuti, lägga i cellplastisolering och gjuta en armerad platta och försöka armera i översta skiftet leca med hjälp av urjackningar. På så sätt tänkte jag mig kunna bygga en platta med hög sockelhöjd till rimligt pris. Åsikter? Kan man göra på smartare/billigare/enklare sätt?
Ett problem jag ser är att jag inte kan gräva ur till frostfritt djup på grund av att det skulle försvåra dräneringslösningen betydligt. En tanke då är att ställa grundmuren på ett lager markisolering (t ex XPS eller S200) och eventuellt även randisolera. Hur hade den samlade expertisen löst detta problem på enklaste sätt, och hur mycket behöver muren så att säga grävas ner som minst?
Hoppas någon förstår hur jag menar... Annars återkommer jag med bilder!