Jag har problem med min stödmur ( ca: 1-1,5 meter hög) som jag putsat och målat om var 3 .e år dom senaste 15 åren. Jag tror att det kommer fukt från insidan som göra att putsen och färgen släpper.
Vet någon om det går att sätta någon typ av tunn sten, kakel som släpper genom fukt typ sådan som man kan sätta på en grund?
Finns det någon som gjort det, erfarenhet?
Jan

Går det inte att måla med någon silikatfärg som släpper igenom fukt??

Det är det jag provat med samma resultat, någon mer som har ideeer?

Eventuella risker med att kakla, då med frostsäker klinker givetvis är att det liks förbaskat fryser sönder.

Det har dock börjat komma en hel del intressanta produkter som hindrar fukten. Jag vet att det finns en produkt som gör att det bildas kristaller i betongen vilka därmed hindrar fuktvandring men jag minns inte vad den heter. Kan dock ta reda på det om du så önskar. Annat alternativ och kanske det bästa är att gräva bort på framsidan av muren, täta, dränera och fylla upp med makadam, då torde bekymret vara ur världen.

P
Abbedabbe skrev:
Eventuella risker med att kakla, då med frostsäker klinker givetvis är att det liks förbaskat fryser sönder.

Det har dock börjat komma en hel del intressanta produkter som hindrar fukten. Jag vet att det finns en produkt som gör att det bildas kristaller i betongen vilka därmed hindrar fuktvandring men jag minns inte vad den heter. Kan dock ta reda på det om du så önskar. Annat alternativ och kanske det bästa är att gräva bort på framsidan av muren, täta, dränera och fylla upp med makadam, då torde bekymret vara ur världen.
Xypex eller kanske SIKA?

H
Lägg ner en dränering så slipper du fukten.

pärzon skrev:
Xypex eller kanske SIKA?
Stod i näst senaste numret av "Från golv till tak". Blev ganska nyfiken på produkten. :)

D09
Har du tid o ork så gräv upp, lägg dränering och platonmatta på insida så bör ditt problem vara borta... Annars så är min uppfattning att du kommer alltid ha fukt som vill tränga in innefrån...

Intressant med tätningen, problemet är väl att den ska göras på insidan av muren eller.?
Jag skulle gärna gräva upp och dränera men problemet är den 15 åriga tujhäcken som sitter längs muren...

Det behöver inte göras på insidan med den produkten men jag kan inte specifikationerna exakt. Vad jag vet är att det används bla för att täta källarväggar etc. Sedan har just såna produktbeskrivningar en tendens att krydda egenskaperna en smula så hur väl den verkligen fungerar vet jag inte.

Det bästa är utan tvekan att dränera. Kanske får plantera en ny snajsig häck på köpet? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.