2 352 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Konvertera krypgrund till isolerad platta vid ombyggnad?
Vi är i färd med att göra en större ombyggnad av vårt hus och troligtvis innebär det att en del av huset som står på en slags krypgrund.
Min undring är ifall det är realistiskt och i så fall om det är bra eller dåligt att konvertera grunden till isolerad platta. Jag tänker att man fyller i med cellplast och sedan helt enkelt gjuter ovanpå och låter den nuvarande grunden avgränsa det hela. Eventuellt kanske bara yttermurarna lämnas kvar i så fall.
Anledning att byta typ av grund är att jag vill slippa eventuella fuktproblem och även att en isolerad platta verkar bra för den kommande golvvärmen...
Min undring är ifall det är realistiskt och i så fall om det är bra eller dåligt att konvertera grunden till isolerad platta. Jag tänker att man fyller i med cellplast och sedan helt enkelt gjuter ovanpå och låter den nuvarande grunden avgränsa det hela. Eventuellt kanske bara yttermurarna lämnas kvar i så fall.
Anledning att byta typ av grund är att jag vill slippa eventuella fuktproblem och även att en isolerad platta verkar bra för den kommande golvvärmen...
det tänker jag också göra i sommar! ut med alla golv,golvåsar in medmarkduk singel cellplast och golvvärme. det jag känner mig lite osäker på är hur man stagar ihop huset för det är ju golvåsarna som håller ihop huset. Det är ju tråkigt om syllen kliver av stenfoten. men problem är till för att lösas. hoppas nån har gjort liknade projekt.
I mitt fall kommer troligtvis allt ovan grund att tas bort, så jag har inget hus ovanpå att vara rädd om. Det jag oroar mig för är om man riskerar att få problem med att murar spricker pga belastning från nya plattan, om man kan få köldbryggor och fuktvandringar eftersom delar är isolerade under (plattan) och andra inte är det (murarna).
men om du ska bort med huset så är det ju lika bra att göra en riktigt platta med ny kantbalk och riktigt isolerat.
Borde inte ge dig några problem. Du isolerar ju inte under en mur eller kantbalk. Se bara till så att du lägger isolering utmed den gamla muren för att minimera köldbryggor. Lämna 100mm överst för gjutningen.Prosit skrev:
kan du inte ta halva huset åt gången?Henrik1234 skrev:det tänker jag också göra i sommar! ut med alla golv,golvåsar in medmarkduk singel cellplast och golvvärme. det jag känner mig lite osäker på är hur man stagar ihop huset för det är ju golvåsarna som håller ihop huset. Det är ju tråkigt om syllen kliver av stenfoten. men problem är till för att lösas. hoppas nån har gjort liknade projekt.
jo funderar på det men det blir nog billigare att ta allt på en gång . annars måste man ta dit betongbil två gånger . huset är litet endast 65kvm . funderar på att dra ihop det med nån slags spännjärn och sen låta järnen va kvar i betongsulan
Vi gjöt igen krypgrunden för två år sedan då bjälklaget i vårt hus från 1870 var helt slut. Hela bottenvåningen på 160 m2 blåste vi ut, körde in 120 ton singel med skottkärra, isolerade 300mm och gjöt med flytbetong. Det blev bra men det var mycket jobb!!
Klicka här för att svara