Grund & Markarbeten
saturnus: Viktigt är att all matjord grävs bort, vid alla betongarbeten. 100 mm tjocklek är OK, men det där med att sticka ned stolpfästen (plattjärn) kan vara vanskligt om dessa hamnar långt ut på betongplattans kant. Jag hade nog också, som nämns, börjar med färdiga plintar, och låtit dessa bli stöd till formen, och låtit plintarna sticka upp över den färdiga plattan (ca 100mm) för att
barajag: Hej. Svårt att säga utan att ha sett det, men spontant så skulle jag absolut öppna utifrån.
hakaner: Ni verkar ha ca.1,2m ner till frostfritt i Halmstad, så det blir då till & isolera kring plinten... (Ej under!) (Om du ej har en hållf.analys av detta) Kika på denna broschyr: http://www.jackon.se/dav/db3e8680e1.pdf
carlbanan: Otippat att anticimex rekomenderar en avfuktare för 30 000.....
covet: Ok, så länge som ditt grus är dränerande borde det vara i sin ordning. Håll bara i minnet att kapillärbrytande och dränerande är två olika saker. Det skall vara dränerande för att vatten och fukt skall rinna undan/ledas bort från området under/runt plattan, och det skall vara kapillärbrytande för att fukt ej skall sugas upp i grunden/plattan.
Kvalitetnisse-74: Tackar så mycket Koffa .Så får det bli. Men det är alltså inga problem med att höja nivån så mycket med fyllnads matrial. Mvh Kvalitetnisse
jeppeknaster: [citat] Men har ni gjort avloppet själva så är det väl bara att dra golvvärmeslangen själv också :) Sök lite här på forumet och titta på bilder på andras plattor så ska ni se att det löser sig. Sen när det är dags att provtrycka och koppla in det så hör ni med en röris.
Apbt: Tjenare! De är precis som barajag skrev att de beror på hur de ser ut. skicka upp bilder på de med olika detaljer så är de lättare att lämmna förslag = )
barcken: har just diskuterat krypgrundsproblematik med en på området sakkunnig besiktningsman och han rekommenderade platta på mark, själv har jag dystra erfarenheter av hus med krypgrund på berg efter att för 15 år sedan ersatt ett gammalt 150 årigt bjälklag med ett nytt tryckimpregnerat där det växer och luktar så fort den varma uteluften kommer in, akta dig för ventilation och organiska
Sailorman: I och med att det är en krypgrund och, som jag ser det, inte isolering är superviktig hade jag nog kört med asfalt. Att lägga ett rejält "lager" med singel / makadam runt dräneringsröret med markduk runt hela altet tycker jag verka vara en bra ide.
ivar40: Hej ! Jag har "rensat" en stuga som är ca 55 kvm och den står på plintar som rör sig lite för mycket, jag skall gräva ner nya plintar och funderar på om detta kan fungera? Vi skall bygga ny altan och funderar på att ta markskiva ( det blå ) runt om stugan och altan ( typ 1,5 m ut från plintar ) och en dm under markytan. Jag vet dock inte hur drenering skall utföras när man lägger
Hans H: [citat] Överkurs med egen grävare? Å inte, är vägen som ska byggas bara tillräckligt lång så är det en bra investering. En kompis köpte en traktorgrävare när han skulle dra igång sitt husbygge, den ska säljas när markarbetena är färdiga, han räknar kallt med att det blir billigare än att hyra in maskin till det som behövs. /Hans.
SuperTorsten: Hej! Vi funderar på att drännera om och isolera källarväggarna och söker en bra och duktig firma som kan göra detta åt oss... Rekommendationer på bra firmor önskas...
Löven4ever: http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm på denna länk kan du läsa en del om krypgrund
Mecalac: Hej! Har du ingen grävare som står på tomten och lastar en bil så får du nog vara beredd på att betala för att få bort det. Du får tänka på att tex i Sthlm så köper du harpat matreal för 400-600 lasset och då får du det lastat på lastbil och då har du endast en transportkostnad. Istället för transport/grävare.
Joel.I.A: [citat] Så det är en gammal goding, det var juh skönt att höra så att det inte är något specialpatent... Vet du hur priskillnaden blir? Kan man gjuta EPS betongen själv? Mvh Joel
Abbedabbe: Bra idé det där med att stänga av vattnet. Idiotiskt att jag inte genast tänkte på det. Vi har egen vattenförening med ett antal hushåll så det är enkelt gjort.
sofie_76: Man tackar för svaret. Då blir det ingen puts men isodrän på det som är under mark. Puts inne samt den vägg som är ovan mark. Det låter rimligt. Tack från Sofie
tihimas: Du kan ju alltid göra en lucka i golvet inomhus. Bara att såga upp ett hål i golvet och sätta mässingslist runt den fyrkantiga biten golv som du har sågat loss. Släng en matta över. Du gör det på en förmiddag och listen kostar tvåhundra. Billigt och snabbt.
jimmyboy_666: Ok.. så man lägger ytterligare en plast under golvet ovanpå betongen man lägger med menar du? Om man lägger parkett eller liknande?Visste jag inte.
Taggtroden: Tack så mycket! Vi ska endast sätta tätskickt på golvet i duschen. Just nu är det väldigt mycket fukt i väggar och golv, men jag vet ju inte hur det kommer att se ut efter dräneringen :) Det är Isodrän som kommer att användas!
Peter_K: Då blir det nog bra där jag hade tänkt att gräva. Ca 8m från huset och något lägre ute på gräsmattan.
Mattias84: Ska bygg ut huset som i dag har källare som ej vet om den är drännerad. Utbygget kommer att byggas på krypgrund. Undrar om man ska bygga varmgrund med pordrän undr hela utbyggnaden eller man ska satsa på "vanlig" ventilerad krypgrund? Ska man även drännera befintligt hus när man ändå gräver eller räcker den dränneringen som kommer i utbygget. Enligt min snickare behövs det ingen
tihimas: Håller med föregående talare. Varför inte plastklossar? Ek är dyrt.
FredrikBr: Tack för svaret, kom med snabb huvudräkning fram till att jag ska fixa en grävare till att skyffla ut det med. blir totalt ca 30 kubik mvh Fredrik
Ådala: Jag har fått offert från ett företag som utför torrsugning och de skulle ha 15-20000:- + moms, för att suga bort några decimeter på en yta som är 48 kvadratmeter. + eventuell deponikostnad. I dessa trådar finns lite mer info: Skakta ut under gammal torpargrund Åtgärd i torpargrund
sled: Okej.. Ska ta kontakt med en expert. Nej ingen lättbetong alls.. Tack för alla råd :)