1 654 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Dränering
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Jag har fått svarta fläckar i tvättstugan som ligger i källaren, den väggen är en kortvägg som ligger mot jord. Jag har tänkt att dränera huset i sommar men jag har hört att man oftast så dränerar hus i onödan och detta kostar massa pengar och kanske är onödigt. Min fråga är hur vet jag om huset behöver en dränering eller om fukten kommer inifrån som du säger i inlägget?
Jag skulle vara mkt tacksam om någon hjälpte mig med denna undring.
Jag skulle vara mkt tacksam om någon hjälpte mig med denna undring.
Nu ser jag inte att jag säger något sånt i mitt inlägg, men OK:
Omöjligt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Vilken sorts "svarta fläckar?" Finns det gammal dränering (och hur gammal?). Finns det putssläpp och/eller färgsläpp på källarväggarna? Hur ser marken ut på andra sidan väggen; vilken typ av jord och åt vilket håll lutar marken?
Är det fukt genom golvet? (Lägg dit en bit byggplats och vänta ett par dar och se om det blir fukt under den). Vad är det för luftfuktighet i källaren? Vilka sorts fuktighetsalstrare finns det inne i källaren? (Dusch, tvättmaskin, etc). Och ventileras den fukten bort på något sätt, eller stannar den kvar i källaren?
Omöjligt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Vilken sorts "svarta fläckar?" Finns det gammal dränering (och hur gammal?). Finns det putssläpp och/eller färgsläpp på källarväggarna? Hur ser marken ut på andra sidan väggen; vilken typ av jord och åt vilket håll lutar marken?
Är det fukt genom golvet? (Lägg dit en bit byggplats och vänta ett par dar och se om det blir fukt under den). Vad är det för luftfuktighet i källaren? Vilka sorts fuktighetsalstrare finns det inne i källaren? (Dusch, tvättmaskin, etc). Och ventileras den fukten bort på något sätt, eller stannar den kvar i källaren?
Vanligaste felen är att man får fukt igenom sina vägga vilket beror på att tjäran som ska täta utifrån har "ätits" bort. Fel 2 är i regel att rötter har grävt sig ner till rören och orsakar stopp. Oavsett så bör du dränera om helt och hållet då huset snart är 50 år gammalt. Mest troligt så har du svartmögel från en fuktig omgivning. Att sätta in en avfuktare kan försämra då fukten kan dras igenom vägg och golv.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om Du gräver upp grunden runt hela huset och köper nåt av isoleringssystemen som finns samt monterar det som man ska har jag svårt att tro att några meter dräneringsrör skulle fördyra det hela så mycket att man skulle välja att låta bli. Låter som en skröna eller eget påhitt vem har sagt nåt sånt? Självklart ska Du lägga dränering runt ett hus med källare.
Jag tackar alla för era svar. Det lutar åt att vi inte kan göra dräneringen själva då vi inte förstår oss på rörens slutpunkt, alltså brunnen. Ska ta kontakt med någon firma för att få in offert fast jag vet att det kommer att kosta mig mkt mer om en firma gör det istället för att vi gör det.
Huset saknar nog dränering över huvudtaget och jag är inte kunnig i form av vilken typ av jord vi har runt huset
Tack i allafall för era svar.
Huset saknar nog dränering över huvudtaget och jag är inte kunnig i form av vilken typ av jord vi har runt huset
Tack i allafall för era svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden