Jag har en vägg i mitt kök där jag skulle vilja minska fuktbelastningen.
Vid ommålning av den pustade väggen, så märkte jag att det är lite för fuktigt längst ner mot golvsockeln på vissa ställen. Jag har knackat hål och kontrollerat så att mina värmerör som går i denna vägg inte läcker.
Det verkar som om det är markfukt som kommer via grundmuren, så igår började jag gräva på utsidan. Jag hade hoppats på att hitta sockeln inte allt för långt ner, men har nu grävt ~1.5m utan att den syns till. Jorden är lera så det är jättekul och går lätt! :S
Innanför denna mur så är det torpargrund där marknivån i ligger ca.1-2dm lägre än marknivån ute.

Fråga: Hjälper det att "fuskdränera" och lägga slang på säg 70cm djup och Isodränskivor ner till denna nivå?
Jag kan på denna nivå ganska enkelt ansluta till befintligt dagvatten, lägger jag det djupare så blir det betydligt svårare och kräver att nylags asfaltering + stenläggning måste tas upp.

Eller skall jag gräva så djupt jag orkar och fylla med singel makadam närmst grunden - blir det riskt för att jag bara bygger en "vallgrav" i så fall?

/R

Tror jag kan ha hittat problemet! :)

Grund.jpg

En äldre avloppsbrunn som man bara kapat rören till på insidan och fyllt i grus/lera på utsidan! Det var rena lervällingen i röret och efter att ha rensat runt järnröret som syns på bilden, hittade ett till 1dm länre ner!
Där de går in i väggen är det hål på ca. tre tegelstenar i storlek!
Jag ser det hela som en automatisk bevattning till väggen? :@
När jag grävde vidare så hittade jag "botten" på cementröret endast 30cm längre ner och det är anslutetn till befintligt avlopp!
Skall jag plugga denna ansutning eller vågar jag använda den och koppla på en dräneringsslang?

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.