941 läst ·
6 svar
941 läst
6 svar
Saknad dränering
Hej.
Jag har grävt lite runt huset eftersom jag skall bygga altan och då vill veta att allt är ok innan. Kan då inte finna dräneringsrör utan endast avloppsrören från rännor. Har grävt en bit under sockelns kant och kan inte finna något. Huset är byggt 02 så man blir lite fundersam. Skall det inte alltid finnas dräneringsrör?
Vill någon se bild så be mig maila bara.
Tack
Jag har grävt lite runt huset eftersom jag skall bygga altan och då vill veta att allt är ok innan. Kan då inte finna dräneringsrör utan endast avloppsrören från rännor. Har grävt en bit under sockelns kant och kan inte finna något. Huset är byggt 02 så man blir lite fundersam. Skall det inte alltid finnas dräneringsrör?
Vill någon se bild så be mig maila bara.
Tack
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Dräneringsröret ligger sannolikt i makadam, vad för slags massor har du stött på?
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
beroende på markförhållande så är det inte alls ovanligt att man inte dränerar alls.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Exakt när man kan låta bli eller inte har jag ingen koll på. Men jag vet att det är ganska vanligt att man hoppar över dräneringen om marken har bra dränerande egenskaper. Sprängsten är ju onekligen bra som dränering. Men det handlar nog lite om hur det ser ut runtom, hur kan vattnet rinna bort.
Klicka här för att svara