4 364 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Grävdjup för kompensationsgrund garage
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hej,
Ska bygga garage med plattan på kompensationsgrund eftersom det är djup lera. Har hört att man ska gräva bort leran, ersätta med cellplast, men hur mycket ska man egentligen gräva ur? Garaget blir ca 40 kvm.
Skulle vilja ha tips på var man kan hitta information om detta samt hur grundläggningen i övrigt går till.
Hälsn. Eva-Charlotte
Ska bygga garage med plattan på kompensationsgrund eftersom det är djup lera. Har hört att man ska gräva bort leran, ersätta med cellplast, men hur mycket ska man egentligen gräva ur? Garaget blir ca 40 kvm.
Skulle vilja ha tips på var man kan hitta information om detta samt hur grundläggningen i övrigt går till.
Hälsn. Eva-Charlotte
Kompensationsgrundläggning bygger på arkimedes princip, precis som en båt som flyter i vatten. Om du gräver bort 1000 kg lera och lägger på 200 kg cellplast och 800 kg garage, då har du samma last som innan och slipper sättningar. Lera brukar ha densitet på 1600 till 1900 kg per kubikmeter, cellplastens densitet står nog i byggvarukatalogen.
Andra alternativ kan vara lättklinker och skumglas (Hasopor), men jag tror att cellplast är billigast. Tänk på att lättklinker (Leca) suger i sig vatten.
Andra alternativ kan vara lättklinker och skumglas (Hasopor), men jag tror att cellplast är billigast. Tänk på att lättklinker (Leca) suger i sig vatten.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Tack för svaret, ungefär så hade jag tänkt mig. Följdfrågan blir då huruvida det finns någon schablon eller liknande för hur mycket man ska gräva eller om man behöver räkna bräda för bräda, tegelpanna för tegelpanna i sitt garage. Lite svårt att uppskatta hur mycket det kommer att väga.
Min tanke är att gräva en grop (motsvarande tyngden på garaget och lite till), fylla på med lite makadam e.l för att göra hårdgjort och får rätt nivå och sedan gjuta i en ram som fyllts med cellplast.
Låter det rimligt?
Min tanke är att gräva en grop (motsvarande tyngden på garaget och lite till), fylla på med lite makadam e.l för att göra hårdgjort och får rätt nivå och sedan gjuta i en ram som fyllts med cellplast.
Låter det rimligt?
Bräda för bräda är lite väl nogrant. För stora byggnader räknar man 10kPa per våning, dvs 1 ton per kvadratmeter. Räkna på plattan, lite tegel, bilen, snölast och alla brädor om du vill ha mer noggrant. Har för mig att plattan ska vara lite tjockare än om man bygger på fastmark, men det är har jag inga tumregler på.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Tack för det, då är det bara att räkna på 
Klicka här för att svara