Mitt renoveringstorp är bolagstorp från 40talet som börjar luta betänkligt mot väster och framsidan/ingången. Sockeln är murad el cement runt om och krypgrund med sand invändigt. På framsidan som lutar går jordlagret ända upp till brädfordringen numera men tidigare ägare har nog gjort dreneringsjobb också för inga plantor osv växer just intill huset. Framför ingången sluttar också marken svagt uppåt till ett krön, men runt om huset på sidorna och baksidan sluttar det neråt så det är bra fall bort från huset in i skogen på baksidan.

Om det nu visar sig att den del av grunden som vätter mot höjden - alltså framsidan mot väster har sjunkit ner...kan man då lyfta huset? Det är svårt att bedöma om det sjunkit eftersom den höga jordkanten på framsidan förvillar ögat. Jag har mätt med vattenpass osv och det verkar vara rakt...men intrycket är ändå att det lutar om man ser på hela huset från håll och div sprickor osv ger indikationer. I övrigt är huset byggt av stående timmer och det är träbjälkar under så ingen "ram" direkt vad jag vet...

Kan man lyfta såna här torp med domkraft el dyl? Det är 40 kvm med övervåning ca 20 kvm. Kanske har någon tips...

Du borde väl märka om huset lutar eller inte. Rullar en kula iväg om du lägger det på golvet inne?
Det borde gå att lyfta. Om man petar några hål i krypgrunden så att man kan få in rejäla reglar under hela huset varje meter eller så, så borde det gå att lyfta i dem? Har ingen praktisk erfarenhet, men misstänker att man gör ungefär så.

Bästa sätter för att komma om huset är i "våg" är att ta en vattenslag som är något genomskinlig (de utan armering) eller så går det att köpa "vattenpass" för trägårdsslag på biltema eller jula vill jag minnas, fyll med vatten och gå runt kåken och kolla.
Är det inga direkta problem med att golven är extrem snea och vinda eller något annat utseende mässigt så finns inget vits med att lyfta kåken.
Men om det nu lutar så mycket och inte är jorden som förvillar så måste du undersöka att syllen är intakt och att de stående brädorna luftar på syllen, det blir till att lossa lite panel här och där (under fönster brukar funka bra) och undersöka.
Om det är mycket som skiljer och murstocken kommer vara i den sektionen som lyfts måste den friläggas runt om, kan vara bökigt i en gammal kåk då bjälklaget till övervåningen är fastsatt i murstocken.
Men börja med att göra en ordentlig undersökning av hur många cm som det skiljer.

hej o tack för svar. Det här med vattenslangen hade jag faktiskt glömt...vattra kallas det i öster. det skall jag prova. i och för sig är det riktigt att man kan prova med en kula el dyl men för att inse om det är huset som lutar och inte bara ett golv tex skall jag prova vattentricket.

Glöm inte att golvet kan luta utan att utan att huset lutar och vice versa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.