Grund & Markarbeten
Knuttan: jokarl [citat] Ja, det är inga problem. Jag har sannolikt överarbetat det hela för jag har grävt ner ca 30 cm stuprör av plast i det makadam som finns under plasten. I detta invändigt tomma rör tappar jag ut vattnet från Woodsen via slang. På så vis är jag helt säker på att vattnet inte kan stiga upp ovanför plasten. Men som sagt, detta är nog en onödig detalj eftersom det bara
abbe_: Har huset källare, bör tillbyggnadens grund också gå ner till samma djup som befintlig källargrund så att dräneringen kan läggas lika lågt. Tex en djup krypgrund/torpargrund eller helt enkelt: källare. Om du bygger ut med platta på mark eller annan grundare grund kommer du (eller kanske rättare sagt nästa ägare) inte kunna dränera om källarväggen om/när det behövs, och då är
Tossegubbe: Ja leca finns ju i 50 70 90 110 150 190mm så nog borde det gå att pussla ihop ngt lämpligt i höjd av detta?
jeppeknaster: Ok, det är alltså så som jag trodde att fukten stängs inne och vandrar till omkringliggande träbjälklag som börjar mögla. Vore intressant om nån som kan detta bättre än mig kan förklara varför EPS-cement är mer lämpligt än frigolit, är det för att den är mer diffusionsöppen?
anaitis: Alt 1: Putsa så att grunden blir jämn Alt 2: Placera din isoleringsskiva en bit ifrån grunden och fyll efter hand lika på båda sidor med mak. Överst lägger du ngn form av tätning, tex en remsa platon så att den lutar från huset utåt. Täck med jord eller grus. Glöm inte dräneringsrören!
Brander: Har pratat med en snickarkompis idag och han skulle visa min ritning/bild för hans chef och deras byggingenjör får se hur de tänker kring min utbyggnad och hur den ska konstrueras
Tyresö: Stålbalk på plintar fungerar alldeles utmärkt - det är det vårt hus står på. Jag misstänker att vår stålbalk är kraftigt överdimensionerad, han som byggde huset i slutet av 70-talet ville väl ha en stabil torpargrund. Det enda sättet att kontrollera om det befintliga huset står på berget, är att gräva och gräva. Du kan ju gjuta en torpargrund på berget, över kulverten, så
turmenator: [citat] hehe jo garage ca 120m2, huset ca 60 per våning och uterum ca 25m2 Garaget känndes riktigt stort i början, nu är det alldelles för litet =P
Chilli: Hej, Tack till Er alla för engagemang i min fråga! Efter lite semester är man åter tillbaka till verkligheten och frågan... Jag läste alla Era svar och tänkte fram och tillbaka, det är ju bra luft, inga direkt fuktproblem, bara en svinkall vägg. Så jag köpte 2 oljefyllda radiatorer, ett till varje rum och parkerade dom i undanskymt läge bakom soffor, kostar säkert några 100/mån att
v-g: Enda felet är att golvvärmeslangen ligger lite nära brunnen ;) , såna där sprickor fick jag också trots att jag gjorde EXAKT så som man skulle. Jag hade dock en snabbtorkande betong som jag blandade själv.
DMR: Har ett rum med med golv av spånskivor som inte är helt vågrätt som jag tänkte flytspackla. Kan någon ge några tips vad jag ska tänka på så jag får det så bra som möjligt?
CamillaSa: Tack för svaret. Jag förstår givetvis att det spelar stor roll. Men jag har sett tidigare här på forumet att värde på huset ökar med ca 50 % av kostnaden för bergvärmeinstallationen. Men givetvis spelar läget och husets värmebehov stor roll. Det jag funderade mest på var egentligen radonsaneringen med tanke på att han försökte sälja på just det argumentet att huset ökade med
Nyckelmossen: En PEM 32 brukar inte vara några större problem att hantera, rulla ut lite i taget och fyll fast med spaden så ska du se att det går bra.
Janet_Johan: Jag skulle oxå ha lagt 0-18 lr 0-40, inte makadam för det är inge bra material och packa. Sen lägger du stenmjöl när du ska lägga dina plattor.
Tyresö: Eller så kan du läsa om en väldigt bra lösning på problemet, i mitt inlägg i ett annat delforum: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/158721-eldriven-skottkaerra-vilken-genialisk-ide.html
andersmc: [citat] Jag har också jämfört offerter på Supergrund och "vanliga", och Supergrunden har varit oförsvarligt mycket dyrare. De tar väl betalt för en bra idé. För det är ju varken mer material eller mer komplicerad tillverkning det handlar om.
bebbe: Provade med en tub PL400, ett slags lim. Funkade bra även på de delar som var lite dammiga/smutsiga. Kan rekommenderas om någon vill prova.
sådärja: Tack för ditt intresse att ge ditt svar! Infon att det inte har stor betydelse om stenarna ligger på matjord är betryggande...med tanke på, som du säger, att jorden är lika fuktig oavsett. Ang sättningarna, ja troligtvis, men det är inget promenadstråk, så förhoppningsvis håller det sig lite snyggt tills jag ev kan göra det "pau rijktajt" :o) Thanks
keckepro: Just det, isolering skulle ligga utanpå platonmattan. Vad säger andra tyckare om den lösningen? Borde ju vara väsentligt mycket billigare
zackari: hej jag är i behov av en bergsprängare (har en stor berghäll på tomten) i närheten av örebro. tacksam för alla tips: person, juridiska .... hälsning
santos: http://www.youtube.com/watch?v=OT7BBRPgm2I&feature=related tiger stone heter maskinen och ja jag vill ha en sådan.
Hemmakatten: Jag tycker du skall konsultera en arkitekt för att få hjälp med hustyp, placering och vägdragning mm. Du behöver inte anlita arkitekten för att rita själva huset, men en arkitekt har en bra blick och förmåga att kunna "läsa av" en tomt och se vad som passar. Vill du sedan köpa ett hus från ett husföretag så vet du då vilken typ av hus du skall leta efter. Efter det bör du kontakta
zvalle: Ska ha ett lass dräneringsgrus till att lägga runt dränerinsrören runt ett uterum. Hur fint kan man ta den. Vet att det vanliga är runt 8-16. Men undrar om man kan gå på mindre för att kunna använda samma till annat också, tänker framförallt på uppfyllning under plattor. /Z
Tyresö: Den blir fuktig, men den isolerar ändå. Ovanligt att någon ens tänker på att isolera utanför platta på mark - trots att det står så i alla rekomendationer i alla betongbrochyrer som brevbäraren fyller min brevlåda med. Rekomendationen är att det ska ligga frigolit, minst 1 m utanför platsgjuten platta på mark. Gissa hur många som följer den rekomendationen....Nu är det
LTL66: hej...formulerade mig lite tokigt ;-) men det vart rätt ändå... nya plattan kommer att bli som ett L men jag kommer att använda L-stöd för formbygge också då jag tycker att det verkar vara en smidig metod. Tackar för svar/Mvh Thomas
clippan: Tack för era svar. Jag ska kolla på salttricket.
mikaelbe: Du skall ha nån fuktgenomsläpplig färg, typ silikatfärg, annars lossnar färgen igen. Det borde nog räcka med att måla med den färgen, kanske att du skall grunda med utspädd färg först. Kolla med färgaffären om nån lämplig färg.
jens_r: Tjena Tommy, Tro vad man vill ang radon i huset. Ska själv flytta in iett hus med 540Bq/m3 i värde snart. Som vuxen ickerökare tror jag inte jag utsätter mig för någon större risk om jag inte tänkt på här i 40 år vilket jag inte har. Dock om man har småbarn så skulle jag vara med orolig då dessa är mer utsatta. Men ang att putsa väggarna så skulle det funka rent teoretiskt om du
Tyresö: Sen finns det säkert någon 15-årig grabb, som lika gärna slår sönder dina betongrör, som alla busskurer....
drik: Hej Vi har ett garage som ligger i suteräng, alltså i bakkant ligger gräsmattan i takhöjd och på framsidan kör man in bilen. Nu ser vi tydligt att dräneringen är kass, genom saltutfällningar och fuktgenomslag på insidan av den bakre garageväggen. Garaget byggdes på 90-talet och "hemmafixaren" som byggde garaget valde att sätta pordrän på sidorna och platonmatta i bakkant.