:(Vi anlitade ett företag för att utföra dränering på vårt hus. Jobbet gjordes med stenkista i marken åt ena hållet och åt andra hållet så lades dränering och dagvatten från stuprören ihop en knut. Så längt allt väl.
Sen kom regnet och stenkistan vattenfylldes och källaren vattenfylldes bakvägen via den nyanlagda golvbrunnen som företaget också gjort. företgateg fick komma ut igen och fixa ett "breddavlopp" på stenkistan ut i en slänt vilket förstörde 25% till av gräsmattan. Inte hela världen, men de fick även gräva upp på en kortsida eftersom regnet trängde in genom källarväggen.
Och där är vi nu! De svarar inte på mail och vi har en vallgrav vid huset plus att jobbet faktiskt inte är klart.

Jobbet påbörjades i Juli och avslutades i Juli, men efter den sista vändan så har de som sagt inte hört av sig alls. Sista svaret är från 28 Augusti där vi får besked att han som äger företaget är sjuk. Sen dess är det radiotystnad.

Jag har förstått att de har rätt att fakturera i upp till 3 år efter avslutat jobb, men jobbet är ju inte avslutat ! Vad har jag som privatperson för möjligheter till skydd. Vill ju helst inte ha hit dessa personer igen, men så här kan vi inte ha det.

Tacksam för svar

Vad står det i kontraktet? Har ni något slutdatum inskrivet? Ersättningar vid förseningar?
Beroende på hur kontraktet är utformat måste man nog ge företaget chansen att slutföra arbetet innan man bryter kontraktet och anlitar någon annan. Ni kan ge dem chansen genom att i rekommenderat brev informera att ni avser anlita någon annan om inte arbete slutförs innan ett visst datum tex. Hör de inte alls av sig efter ett sådant brev kan man nog anse att de brutit sin del av kontraktet. Det kan finnas möjlighet att kräva ersättning för ökade kostnader pga avtals brott i efterhand, men det blir förmodligen via process i tingsrätten i så fall. Ni kommer få problem med ansvaret för jobbet i efterhand om någon annan slutför det. Det finns alltid möjlighet att skylla på den andra entreprenören ifall det inte fungerar som tänkt.
Jag är ingen jurist, så ta mina råd med en nypa salt.

har er kommun en konsumentvägledare så jaga vederbörande

Hej !

Vi har inte ens ett kontrakt skrivet mellan oss. De skulle jobba på löpande räkning för grävarbetet eftersom grunden är lite speciell på vårt hus. Sen skulle vi få en offert för själva jobbet med dräneringen, men han som äger företaget tyckte inte det var något att "bråka om" och tyckte att att vi skulle fortsätta köra på löpande räkning.
Kostnaden har vi haft en löpande diskussion om så at vi inte skulle få några överraskningar och jag har varit hemma hela tiden så jag kan ju räkna själv på antalet mantimmar.

Då blir det mer komplicerat. Man borde nog ha ett kontrakt även om man kör på löpande för att reglera tider, vad som skall göras, timkostnad, mm. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Konsumentvägledaren var nog ingen dum ide.
Kolla upp företaget på allabolag.se. De kanske har gått i konkurs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.