Dum fråga, men visst kan man armera med galvat järn också om man har sånt över?

Ska jag tyda tystnaden som ja eller ett nej?

I mitt fall ska du tyda det som: Vet inte!

Min erfarenhet gällande bilning av gammal betong, det kan ju vara armerat med cyklar, bildelar, med andra ord, lite vad som helst som binder.

Så frågar du mig. Ja.

Tyresö
Du kan använda både galvade och rostfria armeringsjärn, till oavsett vad du ska gjuta! Allt är en kostnadsfråga, eftersom galvade och rostfria armeringsjärn är väldigt mycket dyrare. Hållfastheten på vanliga kolstålsjärn och galvade järn är samma eftersom galvade järn är behandlade kolstålsjärn.

Så använd du dina "lyx"-armeringsjärn med ro i själen, dom är bara vanliga järn som är behandlade med galvanisering!

Nej, betong binder inte lika bra på galvat enligt den prefab fabrik som fanns i Umeå.

Med felblandad betong (för mycket vatten, troligen) gick det att gänga ur M12 galvad gängstång.

Protte

Tyresö
prototypen skrev:
Nej, betong binder inte lika bra på galvat enligt den prefab fabrik som fanns i Umeå.

Med felblandad betong (för mycket vatten, troligen) gick det att gänga ur M12 galvad gängstång.

Protte
En gängstång har inga räfflor som "biter" i betongen, som ett armeringsjärn. Försök gänga ut ett armeringsjärn ur en betongkonstruktion.......även om du använder Bachos värsta rörtång, så sitter armeringsjärnet fast - även om det är galvat! För mycket vatten i betongen gör att k-värdet (hållfastheten) blir för lågt, och inte ens då kan man gänga loss ett galvat armeringsjärn.

Måste ha varit riktigt usel betong om det gick att gänga ur ett gängstål, eller var gängstålet insmort med olja/fett när det gjöts in?

Jag har vanligt järn också, men nu kom jag på att även det "tunna" nät som jag tänkt lägga kring golvbrunn o kollektorslangarna där det är trångt även det är galvat, tror det är typ nått gammalt hönsnät jag hittat. Så det tänker jag använda för det klipper jag till med avbitaren men lite hjälp till att armera borde det göra iaf tycker jag.

Tyresö
Lägg 10 lager hönsnät om det ska göra någon nytta och fungera som armering.

Då blir det som 22mm armeringsjärn då, för nätet är 2,2 mm tjockt ;)

Tyresö
ptlf skrev:
Då blir det som 22mm armeringsjärn då, för nätet är 2,2 mm tjockt ;)
Ja, det har du ju rätt i! Vad är det du ska gjuta, så att jag förstår hela problemet?

Ska bara lappa igen ett ca 2 m2 hål i ett pannrum där jag bytt avlopp så det är inte Sveriges största pågående projekt precis :)

Tyresö
Ja men då dubbar du i några 8 - 10 mm armeringspinnar i den befintliga betongen, med ett utstick på 10 - 40 cm och ovanpå dom pinnarna najar du fast en 4 - 8 mm armeringsmatta. Sen är det bara att gjuta. Såna jobb pumpar jag betong till flera gånger i veckan under vinterhalvåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.