Jag är ny i detta eminenta forum.

Jag är i färd med att gjuta ett golv i ett befintligt garage (20 x 6m) och vill kolla om jag tänkt rätt. Det har varit trägolv tidigare och det står på plintar.
Det är ca 70cm från mark till övre delen på golv.
Jag hade tänkt lägga takpapp på syll och en bit upp på vägg och 150mm cellplast under syll mot rasskydden. Fylla ca 20cm sand och sedan geotextilduk på sanden och sedan 20cm gårdsgrus ( tror det heter 8-16). 100x100mm Isodrän isolering och geotextilduk på den för jag tänkte köra med skb betong och vill inte att det skall rinna in i skarvarna. 20 mm golvvärmeslang och 6mm armeringsmatta och 10cm betong.
Ska jag köra med skb ? Tänkte slippa vibrobalk och stavar.

Har jag missat nått ? Jag har aldrig gjutit ett golv (eller nått annat) tidigare.

C
Du "måste" ha tjockare isolering om du ska ha golvvärme, iallafall 200mm, isodrän (varför ska du ha det när du har dränerande material under?) isolerar dessutom sämre än vanlig cellplast, om jag inte minns fel. Jag skulle nog kanske föreslå att du murar upp en mur (eller gjuter om du vill) mellan plintarna, fyller med 8-16 och sen 200 mm cellplast så du får en kantbalk ytterst (jag tycker iaf det borde tillföra stabilitet till plattan även om man inte har nån vägg stående på den), och sen gjuta 100 mm platta på det, med armering och golvvärmeslang.

SKB är superbra för gördetsjälvaren eftersom det eliminerar två moment, vibreringen och helikoptrandet, betongen blir nästintill blank som en spegel om man vibrerar ytan med en sloda, dock är det otroligt fysiskt jobbigt (upptäckte jag, men du kanske är mer vältränad än mig), och hinnar man inte innan betongen segnar till ser det istället ut som hela havet stormar.

Dock tror jag att man uppnår ett bättre resultat med "vanlig" betong och betongare som gjuter åt dig, som kan köra helikoptern ordentligt osv, det blir otroligt slätt, men det är ju en fråga. Jag gjöt själv med SKB.

Isodränen jag sätter är 100mm och dubbla lager det blir väl 200mm ?
Jag sätter isodrän för att jag kommit över den till mycket fördelaktigt pris.

En annan sak som slog mig.
Finns det risk att väggarna trycks ut av betongen ? Det blir ju gjutning mot väggarna.

Nu är plattan gjuten :)
Är det någon som kan säga på ett ungefär hur länge skall jag vattna den & ungefär när kan jag börja belasta den med bil, bänkar mm ?
Det är ca 15 grader inne i garaget.

Tyresö
För det första så befattar jag mej inte med SKB-betong till mina kunder pga 2 orsaker: Har det regnat kvällen innan och betongbilschauffören glömmer (väldigt vanligt) veva ut dom 20 - 50 litrarna regnvatten ur burken innan han/hon lastar en SKB, så räcker dom litrarna vatten för att separera en SKB-betong! Om chauffören efter sitt tidigare lass "spolat ner vingarna" (orkar inte förklara) och inte (väldigt vanligt) vevat ur dom 10 - 30 litrarna vatten innan han/hon lastar en SKB, så är det också bara sopor som levereras till kunden och får jag då det blasket i betongpumpen.....då är det totalhaveri och avbruten gjutning om inte Ragnsells gör en akututryckning med sin spolbil och räddar mej från 100.000-tals kr i utgifter/kundersättning för gjutskarv (vilket har hänt). Ovan på det så krävs det en betongblandare på fabriken som blandar lasset med lika (omänsklig) noggranhet som minimikravet på feltoleransen som var inom vapenindustrin i Tyskland på 40-talet. Och hur vet man att betongblandaren har dom extrema egenskaperna? Det finns många väldigt duktiga betongblandare - åtminstone i Stockholm, men alla har inte mikrometerprecisionen medfödd i generna. Så enkelt är det!

Jag är för all utveckling inom betong eftersom jag via en väldigt stor betongleverantör i Sverige och Stockholmstrakten utvecklar och kundanpassar betongrecept......Men SKB-betong anser jag vara en flopp/ett elakt skämt. Då är det mycket bättre - med samma slutresultat att beställa en blöt s5-betong (sättmått 260 - 280 mm) med ett k-värde på 40 (C32/40) som dessutom är billigare, mer pålitlig och till samma slutresultat !

..........Nu har jag varvat ner. Du ska vattna under plasten, som ska ligga på betongytan i 10 dygn - säger jag till alla kunder! En tumregel om betonghärdning är: 10% / dygn och antal cm tjocklek dvs: en 10 cm platta har 100 % hållfasthet efter 10 dygn.
Försök vänta 10 dygn innan du parkerar bilen i ditt "nya" garage även om plattan troligtvis klarar din bil redan efter 1,5 dygn. 10 dygn är svaret!

Tack Tyresö för ditt svar !

Det blev inte riktigt som jag skrev i inledade inlägg.
Jag har inte använt "skb" för att jag fick höra att det oftast blir sprickor i den när den brunnit och jag skall ju ha betongen synligt bara betongolja. Det blev vanlig K35 betong istället.
Jag har inte heller lagt golvvärme för efter många konvensationer med rörmockare mm så kom vi fram till att golvvärme blir ganska dyrt och sedan är det problem om jag vill borra fast något i golvet, så det blir fläktkonvektorer istället.

Tyresö
Du har gjort exakt som jag själv skulle göra!
Bra att det finns rörmokare "som är med i matchen".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.